بی بی عطار
طرز تهیه آبگوشت گوسفندی خوشمزه
  • آشپزخانه ایرانی
  • طرز تهیه آبگوشت

طرز تهیه آبگوشت گوسفندی خوشمزه

آبگوشت یا دیزی به ‌عنوان یکی از غذا های خوشمزه ایرانی شناخته می‌شود که از گذشته‌ های دور تا کنون جایگاه خودش را میان ایرانیان حفظ کرده است‌‌. این غذای خوشمزه تنها مخصوص بخش خاصی از کشورمان نیست و تقریباً در جای ‌جای نقاط کشور ما طبخ می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بخش‌ها و شهرهای متفاوت ایران، آبگوشت ها می‌توانند با دستور پخت‌های متفاوتی پخته شوند. ما در این محتوا قصد داریم به ‌طور کامل برای شما در رابطه با طرز تهیه آبگوشت گوسفندی صحبت کنیم و به شما بگوییم چگونه می‌توانید با گوشت گوسفندی، خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین انواع آبگوشت را تهیه نمایید و آن را میل کنید.

به این موضوع توجه داشته باشید که شما می‌توانید آبگوشت را با روش ‌های متفاوتی طبخ کنید. اما روشی که ما در ادامه برای شما آورده‌ایم، روشی نسبتاً پرطرفدار است که تقریباً همه افرادی که آبگوشت درست می‌کنند این روش را بلد هستند. برای پخت یک آبگوشت خوشمزه و سنتی به سبک بی بی عطار، حتما این دستور پخت را بخوانید.

طرز تهیه آبگوشت گوسفندی خوشمزه

مواد اولیه لازم برای تهیه آبگوشت 

  •  گوشت گوسفندی تازه با مقداری دنبه: 500 گرم 
  • ترکیبی از نخود و لوبیا سفید: حدوداً یک لیوان 
  • سیب‌ زمینی: 2 عدد 
  • پیاز: 2 عدد 
  • رب گوجه ‌فرنگی یا پوره گوجه ‌فرنگی: به میزان لازم 
  • ادویه‌‌هایی مانند نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و پودر سیر: به اندازه‌ی کافی 

طرز تهیه آبگوشت گوسفندی

 به این‌ موضوع توجه داشته باشید که طرز تهیه آبگوشت گوسفندی روش‌ها و مراحل خاص خودش را دارد. بعد از این‌ که شما مواد اولیه را با بهترین کیفیت و در مقادیر مناسب آماده کردید، حال نوبت به پخت غذا می‌رسد. به این ‌موضوع توجه داشته باشید که آبگوشت یکی از غذاهایی است که زمان بسیار زیادی برای پختن و جا افتادن نیاز دارد. پس سعی کنید که برای پخت این غذای شگفت ‌انگیز، کمی حوصله به خرج دهید. ما در ادامه قصد داریم برای شما در رابطه با طرز تهیه آبگوشت گوسفندی به سبک بی بی عطار صحبت کنیم پس ادامه این مقاله را از دست ندهید‌:

 

طرز تهیه آبگوشت گوسفندی

 مرحله‌ اول 

 در مرحله اولیه برای تهیه آبگوشت گوسفندی بهتر است که شما بازه زمانی دو روز را برای پخت آبگوشت در نظر بگیرید. از شب قبل باید نخودها و لوبیاهای تهیه ‌شده خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید. این‌ موضوع باعث می‌شود تا آبگوشت شما نفخ نداشته باشد. در ادامه بعد از خیس خوردن نخودها و لوبیاهای، مقدار کمی روغن در قابلمه مورد نظر خودتان بریزید و گوشت‌ها را با روغن تفت دهید. این ‌موضوع باعث می‌شود تا خامی گوشت گرفته شود و آبگوشت خوشمزه‌تر شود.

  

مرحله دوم 

 بعد از این‌ که رنگ گوشت کمی تغییر کرد، نوبت به اضافه کردن نخودها و لوبیاها می‌رسد. بهتر است که آن‌‌ها را نیز کمی تفت دهید. اگر می‌خواهید از پوره گوجه‌ فرنگی استفاده کنید، در این مرحله باید پوره را نیز به قابلمه اضافه کنید. بعد از تفت خوردن کامل، به ‌اندازه‌ی کافی به قابلمه مورد نظر آب جوش اضافه کنید. اضافه کردن آب جوش یکی از مهم‌ترین نکات در طرز تهیه آبگوشت گوسفندی می‌باشد زیرا می‌تواند باعث خوشمزه‌تر شدن آبگوشت شما شود.

 مرحله سوم 

 در مرحله سوم از طرز تهیه آبگوشت گوسفندی، بعد از این ‌که قابلمه شما به جوش آمد، زیر قابلمه را کم کنید و اجازه دهید که برای حدود دو الی سه ساعت آبگوشت بپزد و به‌ خوبی جا بیفتد. بعد از گذشت حدود سه ساعت، سیب‌زمینی‌‌ها را نیز پوست بگیرید و آن‌‌ها را به‌ آرامی به گوشت اضافه کنید.

  مرحله چهارم

 در قدم بعدی از طرز تهیه آبگوشت گوسفندی بعد از این که سیب‌زمینی ‌ها را اضافه کردید، باید پیاز و چربی دنبه را به ‌خوبی بکوبید و آن‌ها را له کنید؛ بعد دوباره آن‌‌ها را به قابلمه اضافه کنید. در ادامه اگر می‌خواهید رب گوجه‌ فرنگی را نیز به غذای خود اضافه کنید، باید رب را کمی تفت دهید و بعد از گرفته شدن خامی آن به ‌همراه اجزای مورد نظر به قابلمه اضافه کنید‌. حالا زمان اضافه کردن ادویه به آبگوشت است. شما می‌توانید از ترکیب ادویه‌های ذکر شده در مواد اولیه استفاده کنید و یا از ادویه ترکیبی آبگوشت برای بهتر شدن عطر آبگوشت خود استفاده کنید. برای خرید ادویه آبگوشت می‌توانید از ادویه‌های ترکیبی با کیفیت و ارگانیک فروشگاه اینترنتی بی بی عطار استفاده کنید.  

مرحله پنجم

 بعد از اضافه کردن این مواد، اجازه دهید که حدوداً نیم‌ساعت تا یک‌ساعت گوشت شما روی حرارت ملایم بپزد. در ادامه طرز تهیه آبگوشت گوسفندی، انجام اقدام خاصی نیاز نیست. تنها باید آبگوشت را برای سرو آماده کنید. شما می‌توانید آبگوشت را در ظرف بزرگ سرو کنید. با گذاشتن ملاقه داخل ظرف مورد نظر اجازه می‌دهید که هر کس به ‌اندازه نیاز از آبگوشت میل کند. یا می‌توانید خودتان آبگوشت را در کاسه‌های موجود بریزید و آن‌ها را سر سفره بگذارید. بعد از خوردن آب گوشت، شما باید به گوشت را به همراه نخود، لوبیا و سیب‌زمینی به ‌خوبی بکوبید و آن را نیز به ‌صورت جداگانه بعد از خوردن آبگوشت سرو کنید.

آبگوشت گوسفندی

نکات تکمیلی در رابطه با طرز تهیه آبگوشت گوسفندی  

 ما در این مقاله از بی ‌بی عطار تلاش کردیم تا برای شما در رابطه با طرز تهیه آبگوشت گوسفندی صحبت کنیم. آبگوشت گوسفندی به ‌عنوان یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین انواع غذاهای سنتی شناخته می‌شود که در سراسر ایران خواهان دارد. حتی بسیاری از رستوران‌ها آبگوشت یا دیزی را به ‌عنوان یکی از غذاهای اصلی خودشان سرو می‌کنند. در آخر این مقاله و بعد از ذکر تمامی نکات مربوط به مواد لازم و طرز تهیه آبگوشت اصیل ایرانی، نکات نهایی و فوت‌های کوزه گری برای خوشمزه‌تر شدن غذا را با شما در میان می‌گذاریم :

  • اگر می‌خواهید در زمان کوتاه‌تری آبگوشت مورد نظر خودتان را بپذیرید، می‌توانید از گوشت تازه استفاده کنید. گوشت تازه نسبت ‌به گوشت یخ‌زده سریع‌تر می‌پزد. علاوه ‌بر این موضوع، شما می‌توانید از زودپز استفاده کنید. اما به این ‌موضوع توجه داشته باشید که استفاده از زودپز قلق خاص خودش را دارد.
  • قاعدتاً آبگوشت پخته شده در زودپز به خوشمزگی آبگوشت پخته ‌شده در قابلمه نیست. برای پخت آبگوشت در زودپز، شما باید گوشت، پیاز، نخود و آب جوش را داخل زودپز اضافه کنید. بعد از پختن آن‌ها، مواد رو داخل قابلمه بریزید و سیب‌زمینی و رب و ‌.... را به غذا اضافه کنید تا آبگوشت شما آماده سرو شود.
  • می‌توانید برای خوش‌طعم‌تر شدن آبگوشت، چند عدد لیمو عمانی داخل غذا بریزید. لیموعمانی می‌تواند باعث خوش‌طعم‌تر شدن و خوش عطرتر شدن غذای شما شود.
  • آبگوشت با نان سنگک تازه، سبزی خوردن، ترشی لیته یا پیاز ترشی و دوغ اصیل ایرانی ترکیب عالی برای یک ناهار خوشمزه و دورهمی خانوادگی است. میل کنید و لذت ببرید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت