بی بی عطار
طرز تهیه قیمه نثار مجلسی به روش اصیل قزوینی
  • آشپزخانه ایرانی
  • چگونگی طرز تهیه قیمه

طرز تهیه قیمه نثار مجلسی به روش اصیل قزوینی

«قیمه نثار» یکی از محبوب‌ترین پلوهای محبوب و پرطرفدار در قزوین است که زینت بخش سفره‌های مهمانی و مجالس عروسی و حتی غذاهای نذری استان قزوین است. اسمش قیمه نثار است، اما خورش قیمه نیست. این پلو خوشمزه طعم به یاد ماندنی و ظاهری خوش آب و رنگ دارد که زینت بخش سفره‌های اصیل قزوین است. قیمه نثار جزو غذاهای اصلی عید نوروز و غذاهای ماه رمضان در قزوین هم هست. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه قیمه نثار مجلسی به روش اصیل قزوینی در ادامه با بی بی عطار همراه باشید:

 

مواد لازم تهیه قیمه نثار برای ۶ نفر


برنج: ۴ لیوان
گوشت گوسفند: ۶۰۰ گرم
پیاز بزرگ : دو عدد
رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
خلال پسته: ۴ قاشق غذاخوری
خلال بادام: ۴ قاشق غذاخوری
خلال پوست پرتقال: ۲ قاشق غذاخوری
زرشک: ۵ قاشق غذاخوری
شکر: یک قاشق غذاخوری
کره: ۵۰ گرم
آب: ۴ لیوان
گلاب: یک فنجان
زعفران دم کرده: ۴ قاشق غذاخوری
نمک : به مقدار لازم
روغن مایع: به مقدار لازم


ادویه‌های لازم برای قیمه نثار

پودر گل محمدی: ۴ قاشق غذاخوری

جوز هندی: نصف یک عدد

پودر دارچین: یک قاشق غذاخوری

زیره سیاه: یک قاشق غذاخوری

پودر زنجبیل: یک قاشق غذاخوری

پودر هل سبز:  یک قاشق غذاخوری

 میخک: ۲ عدد


 

دستور پخت قیمه نثار مجلسی 

قیمه نثار از محبوب‌ترین غذاهای مجلسی قزوین است که حتی در مناسبت‌های مذهبی در سفره‌های محرم و افطار ماه رمضان هم از گزینه‌های پرطرفدار است. مزه دار کردن گوشت با ادویه‌های مخصوص قیمه نثار، پخته و سپس خلال‌ها به آن اضافه شوند. برای پخت و آماده سازی این غذا نیز به زمان زیادی نیاز ندارید و در کمتر از ۱/۵ ساعت پخته می‌شوند.

 

مرحله اول : آماده سازی خلال‌ها

خلال‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های این غذا هستند. برای آماده سازی خلال‌های پسته و بادام باید آنها را گلاب خیس کنید تا علاوه بر نرم شدن، عطر گلاب را به خود بگیرند.

یکی از موادی که برای خوشمزه کردن قیمه نثار استفاده می‌شود، خلال پوست پرتقال است. شما می‌توانید به راحتی آن را در خانه تهیه کنید. برای آماده کردن خلال پوست پرتقال در خانه، ابتدا پرتقال را بشورید، و پوست آن را به صورت خلال نازک درآوردید. برای گرفتن تلخی پوست پرتقال باید چندین بار آن را بجوشانید. به این صورت که آب را به جوش آورید، خلال پوست پرتقال را به آب در حال جوش اضافه کنید و چند دقیقه بعد آن را در آبکش بریزید و روی آن آب سرد بریزید. این کار را چهار یا پنج بار تا زمان شیرین شدن پوست پرتقال‌ها ادامه دهید.

 

مرحله دوم : آماده سازی نثار روی پلو

برای خوشمزه‌تر شدن خلال‌ها باید آن را تفت دهید. در یک تابه، مقداری کره ریخته و زرشکی که از قبل خیس خورده را به همراه یک قاشق شکر در آن تفت دهید. بعد از چند لحظه خلال پوست پرتغال را به آن اضافه کنید. بعد از کمی تفت دادن حالا نوبت اضافه کردن خلال بادام و پسته است. در آخر کمی زعفران آب کرده اضافه کنید مواد را خوب مخلوط کنید و سپس حرارت را خاموش کنید.

 

مرحله سوم: تهیه ادویه پلویی

حالا زمان اضافه کردن ادویه پلویی است. برای تهیه ادویه قیمه نثار ابتدا تمام دانه‌ها را در یک تابه، مخلوط کنید و ترکیب آن‌ها را به مدت یک دقیقه روی شعله ملایم حرارت دهید تا عطر آن ازاد شود. بعد از سرد شدن ادویه آماده شده را در یک ظرف شیشه ای در بسته بریزید. این ادویه باید در جای خشک و خنک نگهداری شود.

مرحله چهارم : آماده سازی گوشت

گوشت را به صورت قیمه ای خرد کنید. پیاز را به صورت خلال‌های نازک خرد کنید و در روغن فراوان سرخ کنید. پیازداغ این غذا یکی از قسمت‌های خوشمزه آن است که عطر خوبی به غذا می‌دهد. گوشت خرد شده را به پیازها اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ گوشت کمی تغییر کند. سپس رب گوجه را اضافه کنید و با گوشت و پیاز مخلوط کنید تا زمانی که خامی رب گرفته شود. در آخر ادویه پلویی را به گوشت اضافه کنید و باز هم تفت دهید تا گوشت مزه دار شود. حالا زمان اضافه کردن آب به مواد است تا گوشت‌ها مغزپخت شوند. بعد از به جوش آمدن آب، شعله را کم کنید تا روی شعله ملایم گاز تا گوشت‌ها پخته شود. در نهایت باید گوشت به طور کامل پخته شود و آب آن غلیظ شود.

 

مرحله پنجم : پخت پلو
در این فاصله تا زمان پخت گوشت، برنج را آماده کنید. این برنج هم مثل سایر پلوهای ایرانی مخلوط، برنج را پخته و آبکش کنید و سپس آن را دم کنید. در آخر زعفران دم کرده را روی پلو داده و برنج را دم کنید.

 

مرحله ششم: سرو قیمه نثار
حالا می رسیم به بهترین مرحله و زمان سرو قیمه نثار. زمانی که برنج دم کشید مقداری از برنج را از روی قابلمه بردارید و در یک کاسه بریزید، کمی کره آب شده به آن اضافه کنید و از نثاری که از خلال‌ها آماده شده به کاسه برنج اضافه کنید و مخلوط کنید. حالا بقیه برنج را در دیس مورد نظر بریزید و از مخلوط گوشت خورش قیمه نثار که غلیظ و جا افتاده شده را وسط دیس بریزید. در آخر از نثار مخلوط با برنج روی قیمه نثار بریزید . قیمه نثار قزوینی حرفه‌ای و مجلسی شما آماده است. نوش جان

 

نکات مهم طرز تهیه قیمه نثار مجلسی قزوینی
 

  •  شما می توانید نثار آمده شده را با برنج دم کنید ولی نحوه سرو به شکلی که در این دستور آمده مجلسی تر است.
  • به جای پوست پرتقال می‌توانید از خلال پوست نارنج هم در این خورش استفاده کنید.
  • اگر چه شما می توانید این غذا را با گوشت مرغ هم تهیه کنید و قیمه نثار با مرغ هم بسیار خوش‌طعم است، اما برای تهیه یک قیمه نثار اصیل قزوینی باید از گوشت گوشفندی استفاده کنید.
  • ادویه قیمه نثار را برای سایر پلوهای مخلوط هم می‌توانید استفاده کنید.
  • یکی از همراهان این غذا در سر میز قزوینی‌های سبزی خوردن است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت