بی بی عطار
طرز تهیه قیمه بوشهری
  • آشپزخانه ایرانی
  • چگونگی طرز تهیه قیمه

طرز تهیه قیمه بوشهری

اگه به دنبال کشف مزه‌ها و تجربه‌های جدید هستید، قیمه بوشهری یک غذای سنتی خوشمزه و با طعم عالی است. قیمه بوشهری با قیمه‌های شهرهای دیگر از نظر ظاهری و مزه متفاوت است. چون این غذا، به جز در مواد اولیه، هیچ گونه شباهتی با قیمه معروفی که همه ما می‌شناسیم ندارد. ظاهرش و البته طعم آن متفاوت است. به این شکل که قیمه بوشهری را می‌کوبند، طوری که گوشت آن له شود و کش بیاید. تفاوت دیگر این قیمه با قیمه‌های دیگر این است که در آن از سیب زمینی سرخ شده استفاده نمی‌شود، بلکه سیب‌زمینی داخل آن پخته و له می‌شود. علاوه بر این، قیمه بوشهری عطر بسیار خوبی دارد و طعم زیره در این غذا به خوبی حس می‌شود. این غذا خاص شهر بوشهر هست و معمولاً در مهمانی‌ها و مراسمات رسمی پخته و سرو می‌شود. البته پلویی که کنار این قیمه سرو می‌شود هم پلو ساده نیست و در بوشهر این خورش را همراه با شکر پلو میل می‌کنند. البته این خورش را به همراه با نان می توانید سرو کنید. با بی بی عطار همراه باشید

مواد لازم برای تهیه قیمه بوشهری

گوشت خورشتی: 250 گرم

لپه: 500 گرم

سیب زمینی: یک عدد

پیاز: یک عدد

دارچین: یک قاشق چای‌خوری

زیره: دو قاشق چای‌خوری

پودر لیمو عمانی: یک قاشق چایخوری

رب گوجه فرنگی: دو قاشق غذاخوری

ادویه قیمه : یک  و نیم قاشق چایخوری

طرز برای تهیه قیمه بوشهری

برای تهیه قیمه بوشهری خوشمزه ابتدا لپه را حداقل از دو ساعت قبل می‌خیسانیم تا نفخ آن گرفته شود. در ادامه پیاز را به صورت نگینی خرد می‌کنیم و به همراه کمی روغن داخل یک قابلمه مناسب می‌ریزیم و سرخ می‌کنیم. به آن زردچوبه اضافه کرده و گوشت را روی پیاز می‌ریزیم و با دارچین تفت می‌دهیم. وقتی گوشت و پیاز آماده شد نصف لیوان آب روی آن می‌ریزیم.

در ظرف دیگری لپه خیس خورده را به مدت یک ساعت می‌پزیم تا کاملا پخته و نرم شود.

سپس سیب زمینی را اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم حسابی بپزد و له شود.

پس از اینکه گوشت به طور کامل پخت، آب آنرا صاف می‌کنیم و کنار می‌گذاریم، سپس لپه را و گوشت را با هم درون یک قابلمه مناسب می‌کوبیم یا با گوشتکوب برقی به طور کامل پوره می کنیم تا کاملا یکدست شوند.

در ادامه یک لیوان از آب گوشت را به مخلوط لپه و گوشت اضافه می کنیم و قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم و به صورت مداوم مواد را هم می زنیم تا قیمه کشدار شود. در ادامه باقیمانده آب گوشت را به قابلمه اضافه می کنیم. وقتی تمام مواد خوب پختند آن‌ها را آنقدر با گوشتکوب می‌کوبیم تا کش بیاید و دوباره مواد را روی اجاق می‌گذاریم.

 سپس رب گوجه فرنگی را به همراه کمی روغن در یک تابه کوچک به خوبی تفت می‌دهیم تا طعم خامی آن گرفته شود، سپس به قابلمه اضافه می‌کنیم. زیره کوبیده شده و دارچین و ادویه قیمه را اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم.

تفاوت قیمه بوشهری با دیگر قیمه‌ها این است که همه مواد له شده و کوبیده و یکدست می‌شود. وقتی لپه و سیب زمینی پختند و آب آنها تقریباً تبخیر شد. در این مرحله باید هم زدن خورش را تا زمانی که کش دار شود و آب اضافی آن کشیده شود ادامه دهیم.

در آخر مقداری نمک به همراه گرد لیموعمانی اضافه می‌کنیم و خوب مخلوط می کنیم. توجه داشته باشید که این خورش به صورت کم آب سرو می‌شود. خورش را به همراه شکر پلو پلو ساده سرو می‌کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت