بی بی عطار
طرز پخت برنج هندی آبکش
  • آشپزخانه ایرانی

طرز پخت برنج هندی آبکش

پخت برنج هندی به صورت آبکشی تفاوت زیادی با برنج ایرانی ندارد. فقط این نوع محصول، دارای یک سری نکات ریزی است که حتماً باید رعایت شود. ولی در حالت کلی از نظر پخت هر دو نوع ایرانی و هندی شبیه به هم پخت می‌شوند.  آبکش کردن و کته کردن این دانه مغذی امکان پذیر است. برنج در روش آبکش مسلماً مجلسی‌تر به نظر خواهد رسید. دانه دانه بودن و بلند قد بودن دانه برنج در فرایند پخت به شما یک دیس پلو مجلسی خواهد داد.

مرحله اول پخت برنج هندی؛ شستشو و خیساندن

در ادامه در بی بی عطار به مراحل آماده کردن برنج هندی اشاره می‌کنیم. مرحله اول خیساندن دانه های برنج است. برای این کار باید به نسبت هر یک نفر، یک پیمانه برنج در نظر بگیرید. بعد دانه‌ها را در ظرف مناسبی ریخته و روی آن را آب بگیرید. سه بار ظرف را با آب پر کرده و با ملایمت دانه‌ها را زیر و رو کنید. وقتی کثیفی و آلودگی‌ها روی سطح آب آمد، ظرف را از آب خالی کنید و دوباره آن را از آب پر نمایید. پیشنهاد می‌شود سه مرتبه این عمل را تکرار کنید تا در نهایت دانه‌ها کاملاً تمیز شوند. بعد نوبت خیساندن آن می‌رسد. توی ظرف آب بریزید. بهتر است به مقدار سه بند انگشت روی دانه‌ها آب قرار بگیرد. حالا کمی نمک به آن اضافه کرده و بگذارید تا یک ساعت دانه‌ها خوب خیسانده شوند. نمک را برای این به برنج اضافه می‌کنیم که طی فرایند خیسانده شدن، برنج شکننده نشود.

مرحله دوم پخت برنج هندی؛ جوش آوردن آب

برنج هندی دانه ای است که در فرایند پخت خوب قد می‌کشد. پس لازم است حتماً از ظرف مناسبی استفاده کنید. اگر ظرف شما کوچک باشد، دانه‌ها به هم چسبیده و نتیجه کار را خراب خواهد کرد. اگر برای چهار نفر می‌خواهید پلو بپزید، قطر دهانه قابلمه شما باید بیست و شش سانتی متر باشد. برای این نوع برنج، بهتر است قابلمه را تا نزدیک دسته‌های آن از آب پر کنید. پس از بجوش آمدن آب، به ازای هر پیمانه ای که در نظر گرفته اید، باید دو قاشق نمک به آب جوش اضافه کنید. شوری آب برنج باید حس شود و گرنه برنج شما خرد و در نهایت پلو بی نمک و خمیر خواهد شد. حالا وقت آن می‌رسد که برنج را به آب جوش اضافه کنید. آب ظرف حاوی دانه‌های خیس خورده را خالی کرده و دانه‌ها را به آب جوش بیفزایید. در این مرحله نیازی به گذاشتن درب قابلمه نیست.

مرحله سوم پخت برنج هندی؛ پخت دانه!

برای پخت برنج هندی نمی‌توان زمان ارائه داد. تنها باید منتظر بود که دانه ها در آب جوش سبک شده و بالا بیایند. یک دانه از برنج ها را بین دو دندان جلویی قرار دهید. اگر برنج نرم شده باشد، نوبت آن است که برنج را آبکش کنید. توجه داشته باشید دانه حتماً باید مغز پخت شده باشد. یک راه مطمئن برای دانستن مغز پخت شدن دانه این است که آن را خوب بررسی کنید. اگر دانه ترک خورده باشد یا کمی خمیده شده باشد، به این معنی است که آماده آبکش است. در این مرحله عطر برنج نیز آزاد می‌شود و دانه‌های برنج روی سطح آب می‌آیند و به اصطلاح سبک می‌شوند. بهتر است همان زمان با پخت برنج یک کتری آب جوش نیز در دسترس داشته باشید. از آنجا که این دانه‌ها قد می‌کشند، امکان دارد میزان آب درون قابلمه کم شود. در صورت نیاز لازم است مقداری آب جوش به قابلمه اضافه کنید.

مرحله چهارم؛ آبکش کردن برنج

در این مرحله برنج هندی مغز پخت شده و آماده آبکش شدن است. پس از این که محتویات قابلمه را درون صافی آبکش ریختید، کمی آب ولرم روی برنج بگیرید تا نشاسته و لعاب اضافه آن شسته شود. فشار آب و حرارت آن باید به قدری باشد که باعث خراب شدن بافت دانه‌های برنج نشود. این شستشو باعث می‌شود تا دانه‌ها به هم نچسبند و پلویی دانه دانه داشته باشید. در ضمن نمک اضافه برنج نیز گرفته می‌شود و در نهایت پلویی خوش طعم خواهید داشت. برخی از آب سرد برای شستن برنج استفاده می‌کنند که روش نادرستی است. سردی آب، روی داغی برنج اثر بدی می‌گذارد و باعث شکنندگی و خرد شدن آن می‌شود. ضمن این که با ریختن آب سرد روی آن دیگر نباید انتظار داشته باشید، برنج شما قد بکشد. سپس چند دقیقه ای صبر کنید تا آب حاصل از شستشو از صافی عبور کند. چنانچه آب برنج هنگام صاف کردن کشیده نشود، احتمال خمیر شدن آن بسیار است.  

مرحله پنجم؛ تهیه ته دیگ

برای تهیه ته دیگ خوشمزه و مجلسی کافی است، قابلمه را پس از این که از لعاب برنج هندی شستید، آن را روی حرارت گاز بگذارید. سپس به اندازه چهار قاشق غذاخوری درون آن روغن بریزید. حالا نوبت به برش‌های سیب زمینی یا نان‌های برش زده می‌رسد. اگر از نان برای ته دیگ استفاده می‌کنید، به ضخامت آن توجه کنید. بهترین نان برای تهیه ته دیگ استفاده از نان لواش است. چنانچه از سیب زمینی استفاده می‌کنید، خوب است به آن کمی نمک، فلفل و قدری زعفران حل شده نیز اضافه کنید. شعله گاز را روی متوسط قرار بدهید و چند ثانیه ای فرصت بدهید تا ته دیگ کمی خودش را بگیرد. در این مرحله شعله باید کاملاً ملایم باشد.

مرحله ششم؛ دم کردن

پس از این که ته دیگ را کف قابلمه چیدید، نوبت آن می‌رسد که برنج هندی را درون قابلمه انتقال دهید. برای این کار با یک کفگیر، برنج‌ها را لایه لایه روی ته دیگ بریزید. به صورتی که روی هم تلنبار یا انباشته نشوند. برخی از بانوان کم تجربه کفگیر را به لبه قابلمه می‌زنند. این کار باعث می‌شود تا دانه‌های برنج بر اثر تکان خوردن، روی هم بلغزند و روی هم بیشتر تلنبار شوند. اگر برنج را به شکلی داخل قابلمه بریزید که به صورت دانه دانه و جدا جدا روی هم قرار بگیرند، بهتر قد می‌کشد. حالا نوبت اضافه کردن روغن می‌رسد. می‌توانید از کره هم استفاده کنید. سپس درب قابلمه را با یک دمکنی تمیز پوشانده و آن را روی قابلمه بگذارید. شعله باید ملایم باشد. زمانی که دیواره قابلمه و درب آن خوب داغ شد، شعله را پایین می‌کشیم. مدت زمان دم کشیدن برنج چهل و پنج دقیقه می‌باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت