بی بی عطار
طرز تهیه مرغ مجلسی به روش حرفه ای
  • آشپزخانه ایرانی

طرز تهیه مرغ مجلسی به روش حرفه ای

قبل از این که به طرز تهیه مرغ مجلسی بپردازیم، اجازه بدهید درباره یک فوت کوزه گری با شما صحبت کنیم. در پخت خورشت مرغ یک نکته ظریف وجود دارد که اگر آن را رعایت نکنید، مهارت آشپزی شما تا چند درجه تنزل خواهد کرد. مرغ و ماهی و اصولاً همه گوشت‌ها قبل از پخت دارای بوی ناخوشایندی هستند که در شستشو و فرایند پخت از بین نمی روند. اصطلاحا به این بوی ناخوشایند، بوی زهم می گویند. توجه داشته باشید، حتی با افزودن ادویه جات نیز نمی‌توانید این مشکل را برطرف کنید. اهمیت این موضوع به قدری پر رنگ است که قصد داریم قبل از هر چیزی، در بی بی عطار در این رابطه به شما راهکارهایی ارائه بدهیم.

از بین بردن بوی زهم راهکار اول

طرز تهیه مرغ مجلسی با از بین بردن بوی بد مرغ شروع می شود. چندین روش متعدد وجود دارد که بوی زهم را گرفته و مرغ را آماده طبخ می کند. به عنوان مثال، یک راه اساسی، مزه دار کردن مرغ است. توجه داشته باشید، حتما مرغ را با آب و نمک شستشو داده و پوست آن را با کمی نمک ماساژ دهید. تمام ضایعات داخلی مرغ را بیرون بکشید. داخل قفسه سینه مرغ را خوب تخلیه و آبکشی نمایید. حالا وقت آن است که با کمی نمک، زعفران، پیاز رنده شده و مقدار کمی آبلیمو آن را مزه دار کنید. بهتر است این ترکیب را حدود دو ساعت داخل یخچال قرار دهید.

مزه دار کردن مرغ

از بین بردن بوی زهم راهکار دوم

طرز تهیه مرغ مجلسی کار سختی نیست . فقط کافی است به برخی ظرایف و نکات ریز توجه داشته باشیم. یکی از راهکارهای موثر در رفع بوی زهم، قرار دادن تکه‌های مرغ خام در  پیاز‌های خلال شده و برگ بو میباشد. مرغ را می‌توانید مزه دار کنید و کنار بگذارید. زمانی که خواستید مرغ را طبخ کنید، برگ‌های بو را جدا کرده و بیرون بیندازید. اگر برگ بو در اختیار ندارید، بهترین روش جایگزین کردن هویج است. البته هویج را باید در زمان پخت به مرغ اضافه کنید. هویج  به خوبی می‌تواند، طعم و بوی بد مرغ را برطرف کند. ورقه‌های طولی شکل هویج به راحتی می‌توانند به شکل گل رز در بیایند. با درست کردن چند رز هویجی، ضمن زیباتر کردن دورچین مرغ، بوی زهم آن نیز برطرف می‌شود. پیشنهاد دیگر ما استفاده از خلال‌های باریک فلفل دلمه‌ای است. فلفل دلمه‌ای مزه و عطر دلپذیری به مرغ شما داده و به بشقاب خورشت شما رنگ و نمای زیبایی می‌دهد.

طرز تهیه مرغ مجلسی و مواد لازم

حالا نوبت می رسد به این که بدانیم طرز تهیه مرغ مجلسی چگونه است. وقتی مرغ را برای طبخ آماده کردید، لازم است، مواد لازم دیگر را روی میز کارتان قرار دهید. در این پست، خورشت مرغ برای چهار نفر در نظر گرفته شده است. در  ادامه توجه شما را مواد مورد نیاز برای تهیه این خورشت خوشمزه جلب می کنیم:

  • ران یا سینه مرغ                   چهار تکه
  • هویج                                 دو عدد
  • پیاز                                   دو عدد متوسط
  • رب گوجه                            دو قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده                   یک قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه                به مقدار نیاز
  • روغن                                به اندازه کافی
  • زردچوبه                             یک چهارم قاشق مرباخوری
  • فلفل دلمه خلال شده         یک فنجان
  • سیر                                  در صورت تمایل دو حبه

چلو مرغ

مرحله اول طرز تهیه مرغ مجلسی

برای طرز تهیه مرغ مجلسی، نخست پیازها را به صورت نگینی خرد کرده و آن را درون قابلمه خالی بریزید و بدون روغن حرارت بدهید. وقتی کمی آب پیازها کشیده شد، به آن روغن اضافه کنید. این شیوه کمک می‌کند تا زودتر پیاز به رنگ طلایی برسد و عطر آن بیشتر آزاد شود. حالا کمی زرد چوبه به پیازها اضافه کرده و بگذارید پیازها همراه زردچوبه طلایی شده و تفت بخورند. مراقب باشید، پیازها نسوزند. قطعات مرغ را داخل قابلمه ریخته و با حرارت ملایم تفت بدهید. سپس نمک، کمی فلفل سیاه و چنانچه مایل هستید، فلفل قرمز به آن اضافه کنید. تفت دادن را تا زمانی که رنگ مرغ تغییر کرد، ادامه بدهید. در فرایند تفت دادن مرغ باید کاملا دقت کنید، پیازها سیاه نشوند. تغییر رنگ مرغ زود اتفاق می افتد و قرار نیست رنگ مرغ کاملا سرخ و بریانی شود. هر چند دقیقه یک بار تکه های مرغ را زیر و رو کنید تا کاملاً با پیاز و روغن آغشته شوند.

مرغ مجلسی

مرحله دوم طرز تهیه مرغ مجلسی

طرز تهیه مرغ مجلسی در مرحله دوم بدین گونه است که شما می‌توانید تصمیم بگیرید، چه زمانی رب گوجه فرنگی را به مواد بیفزایید. پیشنهاد ما این است، پس از تغییر رنگ مرغ، به مواد دو الی سه فنجان آب بیفزایید. سپس به آن یک قاشق زعفران دم کرده اضافه کنید.

توجه !

طرز تهیه مرغ مجلسی یک روش ثابت نیست. شیوه های پخت این خورشت متغیر است. در برخی از دستورها آمده است، رب را پس از پایان یافتن مرحله اول، به مرغ اضافه کنید. اما این روش باعث می شود، رب و تمامی مواد مغذی آن در فرایند پخت از بین برود. لذا پیشنهاد ما این است که رب را در مراحل پایانی به خورشت اضافه کنید. زیرا رب در مدت زمانی که مرغ می پزد، تغییر رنگ داده و مزه و خواص آن بر اثر پخت از بین می رود. بهترین زمان برای اضافه کردن رب بیست الی سی دقیقه آخر پخت است.

شستشوی مرغ

چه زمانی باید هویج و فلفل دلمه را اضافه کنیم؟          

طرز تهیه مرغ مجلسی بدون افزودن فلفل دلمه ای و هویج بدست نمی‌آید. قرار نیست طعم فلفل دلمه ای در خورشت بر همه مزه‌ها غالب شود. ما از این نوع فلفل به این دلیل استفاده می‌کنیم که بوی زهم مرغ گرفته شود. چنانچه از همان ابتدا فلفل دلمه را به مواد بیفزایید، ضمن این که طعم آن بر همه مزه‌ها غالب می‌شود، تغییر رنگ نیز می‌دهد و بافت منسجم آن از بین می‌رود. قطعه‌های هویج نیز بهتر است در اواسط پخت به خورشت افزوده شود. یعنی زمانی که رب به غذا اضافه شده باشد.

تمام نکات این طرز تهیه مرغ مجلسی بر اثر تکرار و آزمون و خطا بدست آمده است. ذائقه‌ها فرق می‌کنند و بر اساس همین تفاوت‌ها دستورهای مختلفی روی سایت‌های آشپزی می‌رود. اما در بیشتر دستورهایی که مد نظر آشپزهای حرفه ای قرار می‌گیرند، این طرز تهیه به خوبی مشهود است. یکی از اهداف مهم آشپزی رساندن مواد مغذی به بدن است. سرخ و بریانی کردن مواد غذایی یا پخت طولانی مدت و غیر ضروری، حاصلی جز از بین بردن خواص ارزشمند مواد غذایی ندارد. نکته دیگری می‌توان به عنوان آخرین فن ظریف در این خورشت یادآوری کرد، مقدار آب و روغن غذاست. اگر مرغ دارای بافت چربی است، از ریختن روغن زیاد صرف نظر کنید. آب میان بافتی مرغ نیز پس از سرخ شدن و افزودن آب نیز خارج شده و حجم آب خورشت شما را افزایش می‌دهد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت