بی بی عطار
طرز تهیه آبگوشت ساده خانگی خوشمزه و لعابدار
  • آشپزخانه ایرانی
  • طرز تهیه آبگوشت

طرز تهیه آبگوشت ساده خانگی خوشمزه و لعابدار

آبگوشت یک غذای سنتی و محبوب است که جایگاه خاصی در فرهنگ غذایی ما دارد. غذایی خوشمزه، پرخاصیت انرژی زا که از قدمتی دیرینه برخوردار است. آبگوشت در نقاط مختلف کشور ما با دستورالعمل‌های گوناگون طبخ می‌شود، بنابراین می‌توانید این غذای مقوی و خوشمزه را با دستور پخت‌های متفاوت تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید آبگوشت را به صورت ساده کنید، با ما در بی بی عطار همراه باشید، تا با طرز تهیه آبگوشت ساده خانگی آشنا شوید:

 

مواد لازم برای آبگوشت ساده خانگی

گوشت گوسفندی با استخوان :  ۳۰۰ الی ۵۰۰ گرم
دنبه گوسفندی : ۵۰ الی ۱۰۰ گرم
سیب زمینی متوسط : ۲ تا ۴ عدد
پیاز متوسط:  ۲ عدد
گوجه فرنگی : ۲ عدد
نخود: نصف لیوان
لوبیا سفید: نصف لیوان
رب گوجه فرنگی : ۲ قاشق غذاخوری
نمک فلفل و زردچوبه : به مقدار لازم
لیمو عمانی : ۲ تا ۳ عدد
ادویه آبگوشت : یک قاشق غذاخوری

آبگوشت ساده خانگی

طرز تهیه آبگوشت ساده خانگی در قابلمه

آبگوشت سنتی خوشمزه و لعابدار را با مواد لازم ذکر شده در بالا برای چهار تا شش نفر می‌توانید تهیه کنید:

 

مرحله اول؛ آماده سازی مواد اولیه

در ابتدا باید نخود و لوبیا را به مدت ۲۴ ساعت در آب بخیسانید. در طی این مدت لازم است که آب آنها را چند بار عوض کنید. این کار کمک می‌‌کند تا نفخ حبوبات به خوبی گرفته شود.

مرحله دوم؛ پختن گوشت و حبوبات

گوشت را به همراه پیاز، گوجه فرنگی، دنبه و حبوبات بپزید. برای این کار ابتدا پیازها و گوجه فرنگی ها را به دو یا چهار قسمت تقسیم کنید. سپس آنها را به همراه نخود، لوبیا، گوشت، دنبه، ادویه و آب در قابلمه ریخته و قابلمه را بر روی شعله قرار دهید. در تهیه آبگوشت سنتی ساده باید مقدار آب را دو تا سه برابر دیگر مواد در نظر بگیرید، طوری که به اندازه یک انگشت از سطح مواد داخل قابلمه را بپوشاند. همچنین بهتر است در ابتدا شعله گاز را زیاد کنید تا آب زودتر به جوش بیفتد و وقتی آب شروع به جوشیدن کرد شعله را کم کرده و درب قابلمه را بگذارید.

مرحله سوم؛ اضافه کردن سیب زمینی

بعد از گذشت دو تا سه ساعت و زمانی که حبوبات و گوشت به خوبی پختند، سیب زمینی‌ها را اضافه کنید. می‌توانید سیب زمینی‌ها را به خوبی شسته و آنها را با پوست بپزید. اگر دوست دارید آبگوشت شما لعابدارتر شود، بهتر است پوست سیب زمینی‌ها را بگیرید و آنها را دو نیم کنید.

تهیه آبگوشت

مرحله چهارم؛ اضافه کردن نمک، رب گوجه فرنگی و لیمو عمانی

اضافه کردن لیمو عمانی به ذائقه شما بستگی دارد. اگر دوست دارید در تهیه آبگوشت سنتی از لیمو عمانی استفاده کنید، باید تلخی لیمو عمانی را بگیرید. برای این کار می‌توانید لیموها را به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوش قرار دهید و بعد به آبگوشت اضافه کنید. استفاده از پودر یا پرک لیمو عمانی نیز کمک می‌‌‌کند تا آبگوشت تلخ نشود. همچنین می‌توانید لیموها را بعد از یک ساعت از آبگوشت خارج کنید. این کار هم می‌‌تواند از تلخ شدن طعم آبگوشت جلوگیری کند. در مرحله آخر نمک، ادویه آبگوشت و آب را به آبگوشت اضافه کنید. اگر رب را قبل از اضافه کردن کمی در روغن تفت دهید غذای شما خوشمزه تر می‌شود. در آخر باید بگذارید آبگوشت بیشتر بپزد، تا جایی که خوب جا بیفتد و آماده سرو کردن شود.

 

طرز تهیه آبگوشت ساده خانگی در زودپز

با طرز تهیه آبگوشت ساده خانگی در قابلمه آشنا شدید. در صورتی که قصد دارید آبگوشت را در زودپز بار بگذارید، می‌توانید همه مواد را از اول و به صورت یکجا در زودپز بریزید و به مدت یک ساعت بپزید. البته بهتر است این کار را به صورت مرحله به مرحله انجام دهید. برای این منظور ابتدا گوشت، پیاز، حبوبات، ادویه جات و آب را در زودپز ریخته و به مدت نیم ساعت بپزید. سپس سیب زمینی و گوجه فرنگی‌ها را اضافه کرده و یک ربع زمان بدهید تا خوب پخته شوند. در مرحله آخر لیمو عمانی و نمک را اضافه کنید و به مدت ده دقیقه به آبگوشت حرارت بدهید. به این ترتیب آبگوشت شما در عرض یک ساعت آماده خواهد شد.

طرز تهیه آبگوشت ساده خانگی مرغ

طرز تهیه آبگوشت ساده خانگی مرغ با طرز تهیه آبگوشت گوسفندی تفاوت‌‌هایی دارد. البته می‌توانید آبگوشت ساده مرغ را درست شبیه به آبگوشت گوسفندی طبخ کنید و فقط به جای گوشت گوسفند از گوشت مرغ استفاده کنید. با این حال در نظر داشته باشید که مراحل پخت آبگوشت مرغ با مراحل پخت آبگوشت سنتی گوسفندی تفاوت دارد.

در طرز تهیه آبگوشت ساده خانگی مرغ باید ابتدا حبوبات خیس خورده را به مدت یک ساعت بپزید. سپس گوشت مرغ را با ادویه جات طعم دار کنید و به حبوبات اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید گوجه فرنگی را نیز به دو یا چهار قسمت تقسیم کرده و داخل آبگوشت بریزید. در ادامه پیاز خرد شده را سرخ کنید. سپس رب گوجه فرنگی را به همراه پیازها تفت داده و به داخل آبگوشت بریزید. در مرحله بعد سیب زمینی‌ها را پوست گرفته، دو نیم کنید و به آبگوشت اضافه کنید. پس از گذشت نیم ساعت نمک آبگوشت مرغ را اندازه کنید، ادویه آبگوشت را اضافه کنید و درب قابلمه را باز یا نیمه باز بگذارید تا عطر ادویه ها خارج شود، آبگوشت جا بیفتد و به غلظت دلخواه برسد.

بهتر است در پخت آبگوشت مرغ از آبلیمو یا لیمو عمانی استفاده نکنید، چون ممکن است آبگوشت شما طعم سوپ بگیرد. ضمن این که می‌توانید در تهیه این غذا به جای نخود و لوبیا از لپه استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید آبگوشت مرغ را بدون رب تهیه کنید و به جای گوجه فرنگی از گوجه گیلاسی استفاده کنید.

طرز تهیه آبگوشت ساده

فوت و فن های پخت یک آبگوشت خوشمزه

در طرز تهیه آبگوشت ساده خانگی نکات و فوت و فن هایی وجود دارد که به هر چه خوشمزه تر شدن آبگوشت کمک می‌کند.

  • اولین نکته برای تهیه آبگوشت سنتی خوشمزه و جا افتاده پخت ملایم این غذاست. اگر آبگوشت به آرامی و با شعله ملایم بپزد، به خوبی جا می‌افتد و طعم بی‌نظیری خواهد داشت. پس اگر به اندازه کافی فرصت دارید، بهتر است برای پخت آبگوشت چند ساعت وقت بگذارید.
  • می‌توانید آبگوشت را در هر قابلمه ای بپزید. با این حال بهترین ظرف برای پخت آبگوشت سنتی دیگ سنگی است. قابلمه‌های چدنی و مسی نیز ظرف‌های مناسبی برای پختن آبگوشت هستند.
  • استفاده از ادویه آبگوشت در زمان پخت آبگوشت ، باعث می‌شود طعم نوستالژی و ویژه آبگوشت را بیشتر حس کنید.
  • بهتر است گوشت مورد استفاده در آبگوشت، گوشت گوسفندی با استخوان باشد. همچنین می‌توانید در کنار گوشت گوسفندی از قلم گوسفندی هم استفاده کنید.
  • اگر می‌خواهید آبگوشت خوشرنگ تری داشته باشید باید در ابتدای پخت آبگوشت، کف گوشت را از سطح آب جمع کرده و دور بریزید. البته این کف حاوی مواد مغذی زیادی است، بنابراین اگر خاصیت آبگوشت برایتان اهمیت دارد، کف را در آب آبگوشت مخلوط کرده و آن را دور نریزید.
  • زردچوبه به یکی از مهمترین ادویه‌های مخصوص آبگوشت شناخته می‌شود، ولی می‌توانید از دارچین، جوز هندی، سبزیجات خشک و زیره هم در طبخ آبگوشت استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت