بی بی عطار
طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی
  • آشپزخانه ایرانی
  • دلمه برگ مو

طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی

دلمه برگ مو اصفهانی یکی از انواع پرطرفدار دلمه برگ مو می‌باشد که با روش مخصوص به خودش پخته می‌شود. اگر شما نیز به دلمه برگ مو علاقه‌مند هستید و می‌خواهید که دستورهای پخت جدیدی را برای پخت این غذای خوشمزه امتحان کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه بمانید. معمولاً به دلیل استفاده از خرما و همچنین کشمش در این غذا،  دلمه برگ مو اصفهانی طعم مخصوص به خودش را دارد. اگر شما نیز مانند اکثر ایرانی‌‌ها عاشق دلمه برگ مو هستید، بهتر است که با روش‌‌های جدیدی برای پخت آن آشنا شوید، پس با ما همراه باشید. 

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو اصفهانی 

برای تهیه این غذای خوشمزه، شما به مواد اولیه زیر نیاز دارید‌. به این موضوع توجه داشته باشید که پیمانه در مواد اولیه زیر، با عنوان لیوان فرانسوی دسته ‌دار شناخته می‌شود. 

برگ مو:  60 برگ 

پیاز: یک عدد بزرگ 

لپه: یک پیمانه 

گوشت چرخ‌کرده: یک پیمانه 

کشمش: یک پیمانه 

باقالا: یک پیمانه 

برنج: 2 پیمانه 

خرمای بی‌هسته: یک پیمانه 

سبزیجات: یک پیمانه 

فلفل سیاه، فلفل قرمز، زردچوبه : به مقدار لازم 

آب: یک پیمانه 

شکر: نصف پیمانه 

آب‌لیمو: نصف پیمانه 

بررسی مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو اصفهانی

 

طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی 

برای تهیه این غذای خوشمزه شما باید مراحلی را پیش بگیرید. مطمئن باشید که اگر دستور پخته بیان ‌شده در این محتوا به سبک بی بی عطار را دنبال کنید، خوشمزه‌ترین دلمه دلمه برگ مو اصفهانی را خواهید داشت.

مرحله اول 

در مرحله اول از طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی، شما باید برگ مو ها را آماده کنید. برای این کار قابلمه‌ای را پر از آب کنید و آن را روی گاز بگذارید. بعد از به جوش آمدن آب، دانه ‌دانه برگ‌ مو ها را درون قابلمه بریزید و بعد از گذشت حدود دو الی سه دقیقه، برگ‌ها را در بیاورید و آن‌ها را روی سبدی بگذارید تا آبشان گرفته شود.

مرحله دوم 

در مرحله دوم از طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی شما باید مواد داخل دلمه را آماده کنید. در قدم اول پیاز را نگینی خرد کنید و آن‌ را با ادویه‌ سرخ کنید. سعی کنید روغن کمی در تابه بریزید، زیرا چرب بودن مواد داخل دلمه می‌تواند دل را بزند. بعد از سرخ شدن پیازها، گوشت چرخ‌ کرده را به ترکیب اضافه کنید. کمی صبر کنید تا گوشت‌‌ها به ‌طور کامل بپزند. هر چه شما زمان پخت بیشتری به گوشت و پیاز بدهید، دلمه شما خوش‌طعم‌تر خواهد شد.

بعد از این ‌که مطمئن شدید گوشت شما به ‌طور کامل پخت و کمی سرخ شد، در ادامه سایر مواد از پیش آماده‌شده را نیز به ترکیب اضافه کنید. باقالا، برنج، و لپه باید نیم‌ پز باشند. علاوه‌ بر اضافه کردن این مواد نیم‌پز شده، شما باید کشمش، سبزیجات، و در برخی موارد کمی رب را نیز به ترکیب اضافه کنید و آن را به ‌طور کامل هم بزنید. آن ‌قدر ترکیب را هم بزنید که مطمئن شوید همه‌ چیز به‌ طور یکنواخت با یکدیگر ترکیب شده‌اند‌. اجازه دهید که عطر سبزیجات معطر به ‌طور کامل در مواد دلمه بپیچد. 

مرحله سوم 

در این مرحله از پخت دلمه برگ مو اصفهانی، شما باید دلمه‌ها را بپیچید. معمولاً دلمه‌های برگ مو اصفهانی به ‌صورت رولی پیچیده می‌شوند. اما شما می‌توانید آن‌ها را به ‌صورت بقچه‌ای نیز بپیچید. علاوه ‌بر موادی که از قبل آماده کرده‌اید، یک عدد خرمای بدون هسته نیز در هر دلمه قرار دهید تا هنگام گاز زدن طعم خرما و مواد درون دلمه به ‌طور کامل با یکدیگر ترکیب شوند.


مرحله چهارم 

دلمه‌‌ها را به‌ صورت کاملاً مرتب درون قابلمه بچینید. در مرحله بعد باید چاشنی دلمه برگ مو اصفهانی را آماده کنید. چاشنی این نوع دلمه شامل ترکیب آب، آب‌لیمو و شکر می‌شود. بعد از این ‌که این مواد را به ‌طور کامل با یکدیگر ترکیب کردید، به ‌آرامی چاشنی را روی دلمه‌‌ها بریزید و درب قابلمه را بگذارید. بهتر است که برای جلوگیری از باز شدن و وا رفتن دلمه‌ها، یک عدد بشقاب سنگین را روی آن‌‌ها قرار دهید. شعله گاز را در حرارت ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید که برای حدود یک ساعت دلمه‌‌های شما بپزند.

طرز تهیه دلمه برگ مو اصفهانی

 

نکاتی که در زمینه تهیه دلمه برگ مو اصفهانی خوشمزه می‌تواند ما را راهنمایی کنند 

  • این نوع دلمه به دلیل وجود کشمش و خرما طعم شیرینی دار. پس اگر به دلمه شیرین علاقمند هستید، دلمه برگ مو اصفهانی انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.
  • به این‌ موضوع توجه داشته باشید که به ‌جای کشمش، شما آزاد هستید که از انواع دیگر خشکبار مانند زرشک بهره ببرید.
  • اگر پیچیدن دلمه برگ مو اصفهانی برای شما سخت است، می‌توانید از قالب‌های از پیش آماده ‌شده بهره ببرید. این قالب ‌ها به شما کمک می‌کند تا روند پیچیدن دلمه را راحت‌تر طی کنید.
  • به این موضوع توجه داشته باشید که هر چه دلمه‌‌ها را محکم‌تر بپیچید، احتمال وا رفتن آن‌ها تا حد بسیار زیادی پایین می‌آید. 
  • می‌توانید برای تزیین دلمه از کشمش، خرما و مغز گردو استفاده کنید.
  • شما می‌توانید دلمه برگ مو اصفهانی را به ‌عنوان غذای اصلی یا پیش‌غذا سرو کنید. 
  • اگر شما مواد را در دلمه‌ها کمتر بریزید، می‌توانید تعداد دلمه‌‌های بیشتری داشته باشید.
  • برای خوش عطر کردن غذا می‌توانید بعد از خرید ادویه، از ادویه‌های دلخواه مانند دارچین استفاده کنید.
  • بهتر است که قبل ‌از چیدن دلمه ‌ها داخل قابلمه، ته قابلمه را با چند بر برگ مو بپوشانید تا از سوختن دلمه‌‌ها جلوگیری شود.

جمع‌بندی 

دلمه برگ مو اصفهانی به دلیل استفاده از انواع متفاوت و گوناگون غلات و سبزیجات، به‌ عنوان یکی از مقوی‌ترین غذاها شناخته می‌شود. بسیاری از کودکان به غذاهای سنتی این ‌چنینی علاقمند هستند، اما تعدادی از آن‌ها نیز ممکن است که این غذاها را دوست نداشته باشند. اگر می‌خواهید کودکان خود را تشویق به خوردن غذای سالم و مقوی بکنید، درست کردن دلمه برگ مو می‌تواند راه میانبری برای شما باشد. شما می‌توانید با تزئین برگ مو به ‌صورت کودکانه، آن‌ها را تشویق به خوردن این غذای خوشمزه و پر از ویتامین بکنید.

خوشبختانه دلمه برگ مو اصفهانی قابلیت ذخیره‌ سازی دارد. یعنی شما می‌توانید در تعداد زیاد این غذا را درست کنید و آن را در فریزر قرار دهید. در ادامه می‌توانید روزانه چند عدد از دلمه‌‌ها را داخل مایکروفر گرم کنید و از میل کردن یک میان وعده‌ی خوشمزه و مقوی لذت ببرید. علاوه ‌بر این موضوع، گذاشتن دلمه‌‌ها در فریزر به شما کمک می‌کند تا در میهمانی‌های خود بدون نیاز به زحمت اضافه، از یک پیش‌ غذای خوشمزه و شگفت‌ انگیز بهره ببرید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت