بی بی عطار
طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی
  • آشپزخانه ایرانی

طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی

جوجه کباب جزو یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین غذای ما ایرانیان می‌باشد. این غذا پای ثابت پیک نیک‌ها، دورهمی‌ها و مهمانی‌ها است. هر فردی با توجه به ذائقه خود جوجه کباب را مزه دار می‌کند. اما باید توجه داشته باشید اصیل‌ترین نوع طبخ جوجه کباب، جوجه زعفرانی می‌باشد. یکی از دلایلی که افراد بسیاری به این غذای لذیذ علاقمند هستند، سرعت طبخ آن می‌باشد. این غذا در سریع‌ترین زمان ممکن پخته می‌شود. در ادامه به طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی اشاره خواهیم کرد.


طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی


مواد لازم و طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی

لازم به ذکر است موادی که در ادامه ذکر می‌شود برای 4 نفر مناسب است و در صورتی که تمایل به اضافه و یا کم کردن نفرات دارید، می‌توانید اندازه مواد را تغییر دهید. 
مرغ  :  یک عدد متوسط
ماست چکیده  :  150 گرم
پیاز   : 2 عدد متوسط
روغن زیتون  :  3 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده  :  4 قاشق غذاخوری
کره   : 150 گرم
آبلیمو تازه  :  6 قاشق غذاخوری
زنجبیل تازه  :  50 گرم
نمک و فلفل سیاه  :  به مقدار لازم
ادویه جوجه کباب : یک قاشق غذاخوری

مراحل پخت جوجه زعفرانی

در ابتدا لازم است بیان کنیم با دستور پختی که در ادامه بیان می‌کنیم، می‌توانید جوجه کبابی متناسب با جوجه کباب‌های رستورانی طبخ نمایید.


مرحله اول طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی 
لازم است بدانی اگر سرعت و یک دست بودن تکه‌های جوجه در تهیه جوجه کباب زعفرانی برایتان مهم است، می‌توانید از سینه و یا فیله مرغ به تنهایی استفاده نمایید. 
اما اگر به دنبال خوشمزگی در طعم جوجه کباب هستید بهتر است از یک مرغ کامل استفاده کنید و خود اقدام به قطعه قطعه کردن مرغ نمایید. برای تهیه جوجه کباب زعفرانی طبق دستور بالا در ابتدا لازم است تا پوست مرغ را به صورت کامل جدا کنید و مرغ را به تکه‌های کبابی تقسیم کنید. تکه‌های مرغ را به خوبی بشویید و اجازه دهید آب اضافی مرغ به صورت کامل خارج شود. 
 


جوجه کباب زعفرانی


مرحله دوم طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی
بعد از این که آب مرغ به صورت کامل خارج شد لازم است تا پیازها را در اندازه‌های بزرگ تکه تکه کنید و به مرغ اضافه کنید. این کار باعث می شود، بوی بد مرغ به صورت کامل گرفته شود. 
دراین مرحله ابتدا ادویه جوجه کباب را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید، سپس زعفرانی را که از قبل دم کرده اید را هم به مرغ و پیاز اضافه کنید. 
برای دم کردن زعفران می‌توانید از آب و چند تکه یخ استفاده کنید. این کار باعث می‌شود رنگ مرغ به صورت کامل باز شود. با انجام این کار عطر و طعم زعفران به خوبی نمایان می‌شود. 
بعد از مخلوط کردن پیاز و زعفران با مرغ، بهتر است اجازه دهید این مواد چند ساعتی در یخچال بماند. توجه داشته باشید برای بهتر مخلوط شدن پیاز و زعفران با مرغ می‌توانید از دست استفاده کنید. این کار باعث می شود تمام مرغ به پیاز و زعفران آغشته شود. 
در پایان این مرحله بر روی ظرف مخلوط مرغ و زعفران، سلفون بکشید و درون یخچال قرار دهید. اگر زمان به شما اجازه می‌دهد می‌توانید این مخلوط را از شب قبل آماده کنید و درون یخچال قرار دهید.

مرحله سوم پخت جوجه زعفرانی
در این مرحله لازم است تا طرف مرغ را از یخچال خارج کنید و پیازهای موجود در ظرف را از مرغ‌ها جدا کنید. 
آب اضافی مرغ را به صورت کامل بکشید. سپس در این مرحله لازم است تا روغن را به مرغ اضافه کنید و با دست به طور کامل مخلوط کنید. انجام این کار باعث می‌شود یک لایه روغن بر روی مرغ تشکیل شود و مرغ بعد از پخت، جوجه‌ها آبدار و لذیذ باشند. توجه داشته باشید، لازم است تا روغن به طور کامل مرغ را کاور کند. 
بعد از این کار لازم است تا ماست چکیده، زنجبیل، کره، آبلیمو،  نمک و فلفل سیاه را به مواد اضافه کنید و به طور کامل مخلوط نمایید. در این مرحله از فلفل دلمه ای برای عطر بهتر جوجه‌ها استفاده کنید. اگر زمان به شما این اجازه را می‌دهد بهتر است این مواد نیز چند ساعت در یخچال استراحت کند.

 
تهیه جوجه کباب زعفرانی

مرحله چهارم پخت جوجه زعفرانی
بعد از این مرحله لازم است تا جوجه‌ها را از یخچال خارج نمایید. تکه‌های یک اندازه را به سیخ بکشید.
توجه داشته باشید برای ظاهر بهتر جوجه‌ها بهتر است تا از قطعات یک اندازه استفاده کنید. در این مرحله لازم است تا زغال‌ها را از قبل آماده کرده باشید. توجه داشته باشید بهتر است زغال‌ها به صورت کامل گرفته باشند. چرا که اگر زغال‌ها به صورت کامل آتش نگرفته باشند، دود زغال علاوه بر ضرر برای بدن باعث بد شدن مزه جوجه‌ها و از بین رفتن عطر زعفران می‌شود.
با قاطعیت می‌توان بیان کرد مرحله پخت جوجه‌ها از مهم‌ترین مراحل طرز تهیه جوجه کباب زعفرانی می‌باشد. در نتیجه حتما قبل از پخت جوجه از آماده بودن زغال‌ها به صورت کامل اطمینان حاصل کنید. 
بعد از آماده شدن جوجه‌ها لازم است تا کره از قبل داغ شده را بر روی جوجه‌ها بریزید. این کار باعث ایجاد عطر و طعم بهتر جوجه‌ها می‌شود.


فوت کوزه گری
اگر به دنبال عطر و طعم زعفران در جوجه‌های خود هستید بهتر است همانطور که گفتیم عمل کنید و بعد از اضافه کردن زعفران اجازه دهید، این مواد چند ساعتی را استراحت کنند تا زعفران به صورت کامل به خورد جوجه‌ها برود. این کار باعث می‌شود بعد از پخت نیز شاهد عطر و طعم زعفران‌ها باشید. 
توجه داشته باشید به هیچ عنوان قبل از اضافه کردن روغن مایع از آب لیمو ترش استفاده نکنید. چرا که استفاده از آب لیمو ترش قبل از اضافه کردن روغن مایع باعث سفت شدن جوجه‌ها می‌شود. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، در ابتدا لازم است تا به وسیله روغن مایع، جوجه‌ها به صورت کامل کاور شوند، سپس از آب لیمو ترش استفاده کنید. 
 


تهیه جوجه کباب زعفرانی

بهتر است حتماً از آب لیموترش طبیعی استفاده کنید. چرا که استفاده از آب لیموترش صنعتی باعث تلخ شدن مزه جوجه‌ها می‌شود. توجه داشته باشید در زمان استفاده از آب لیموترش طبیعی حتماً هسته‌های لیمو را جدا کنید چرا که وجود این هسته‌ها در آب لیموترش باعث تلخ شدن مزه جوجه‌ها می‌شود. 
نکته بعدی در هنگام استفاده از آب لیموترش می‌باشد. سعی کنید از این ماده به اندازه استفاده کنید. چرا که استفاده بیش از حد از این مایع باعث عوض شدن طعم جوجه‌ها می‌شود.

مزه سازی

  • در هنگام مزه سازی جوجه کباب می‌توانید از هر نوع ادویه و یا چاشنی استفاده کنید. استفاده از چاشنی کاملاً سلیقه‌ای می‌باشد و با توجه به ذائقه هر فرد تعیین می‌شود. به طور مثال عده ای از افراد می‌توانند به جای استفاده از ماست چکیده از سس مایونز و یا کیوی استفاده کنند. دستور پختی که در بالا به آن اشاره شد، جزو سنتی‌ترین دستور های پخت می‌باشد. 
  • جوجه کباب در کنار کباب کوبیده یکی از مجلسی‌ترین غذاهای موجود می‌باشد. با طبخ این ماده غذایی به راحتی می‌توانید یک غذای مجلسی و آبرومند طبخ نمایید.
  • با خرید ادویه جوجه کباب می‌توانید با خیال راحت از طعم و مزه نهایی، این غذای خوشمزه را در خانه و با کیفیت غذای رستورانی تهیه کنید.
     

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت