بی بی عطار
طرز تهیه ترشی سیر
  • تهیه ترشی

طرز تهیه ترشی سیر

سیر ترشی یکی از دوست‌داشتنی‌ترین و پرطرفدارترین ترشی‌هایی می‌باشد که مصرف آن برای بسیاری از افراد در دنیای امروز به یک ضرورت تبدیل شده ‌است. همین موضوع باعث شده تا دستورهای متفاوتی برای تهیه ترشی سیر وجود داشته باشد. این ترشی از آن دسته از محصولاتی است که با بسیاری از غذاها ترکیب فوق‌العاده‌ای را می‌سازد و به واسطه ویژگی‌های خاصش، برای سلامتی همه ما مفید می‌باشد و به همین دلیل مورد توجه بسیاری از شما عزیزان قرار گرفته است.

همه شما می‌دانید که سیر سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی است که می‌توانند برای سلامتی بدن مفید باشند‌. فرقی نمی‌کند که شما سیر را به چه حالتی مصرف کنید، مطمئناً تحت هر شرایطی خواص و ویژگی‌های منحصر به ‌فرد این گیاه می‌توانند وارد بدن شما شوند و تاثیر مثبتشان را بگذارند. شما با استفاده از سیر ترشی، می‌توانید در فصول سرد سال از یک ضد میکروب قوی بهره ببرید و جلوی بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی را بگیرد. همین موضوع باعث شد تا تصمیم بگیریم در ادامه این مقاله از بی بی عطار برای شما در رابطه با طرز تهیه ترشی سیر صحبت کنیم و به شما بگوییم که چگونه می‌توانید این ترشی خوش طعم را درست کنید. به این نکته توجه داشته باشید که هر چه سیرهای شما گوشتی تر باشند، در نهایت سیرترشی شما با کیفیت و ظاهر بهتر و البته خوش‌طعم‌تر خواهد بود. در این ترشی معمولاً فقط از نمک به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شود و در صورت تمایل می‌توانید از ادویه ترشی استفاده کنید و در این صورت طعم متفاوتی را تجربه خواهید کرد.

طرز تهیه ترشی سیر

برای مواد اولیه ترشی سیر به چه محصولاتی نیاز داریم؟

 قاعدتاً مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام تهیه ترشی سیر باید به آن توجه داشته باشید تهیه مواد اولیه در باکیفیت‌ترین و مناسب‌ترین حالت ممکن می‌باشد. ترشی سیر یکی از ساده‌ترین و آسان‌ترین ترشی‌هایی است که شما می‌توانید آن را تنها با سه قلم ماده اولیه تهیه کنید. همان طور که در بالاتر ذکر شد، در این نوع از ترشی، برخلاف اکثر ترشی‌ها معمولاً از ادویه خاصی استفاده نمی‌شود و تنها شامل این سه قلم ماده اولیه شامل سیر، نمک و سرکه می‌شوند. قاعدتاً هر چه سیرهای شما گوشتی‌تر و تردتر باشند، سیر ترشی شما در ادامه خوش‌طعم‌تر خواهد شد‌‌.

دستور تهیه‌ای که ما در ادامه برای شما آورده‌ایم، دستور تهیه‌ پایه و اولیه سیرترشی می‌باشد. شما می‌توانید با توجه به سلیقه خودتان در آن تغییراتی را ایجاد کنید. برای مثال بسیاری از افراد از رب انار، شیره خرما و سایر چاشنی‌های طعم‌ دهنده در ترشی سیر خودشان بهره می‌برند تا بتوانند ترشی بهتر و مناسب‌تری را داشته باشند. اما هیچ‌ گاه نمی‌توان طعم اصلی سیر ترشی را با ترکیبات متفاوت آن مقایسه کرد. بیایید با هم ‌در ادامه بیشتر در رابطه با مراحل تهیه ترشی سیر اطلاعات کسب کنیم.

برای مواد اولیه ترشی سیر به چه محصولاتی نیاز داریم؟

بررسی مراحل تهیه ترشی سیر 

برای تهیه ترشی سیر با کیفیت، شما باید سعی کنید مراحلی که برای شما آورده شده را با دقت کامل پیش ببرید تا بتوانید در انتها، یک ترشی سیر فوق‌العاده خوش عطر و طعم داشته باشید. اگر روند تهیه ترشی سیر را با توجه به نکات گفته‌ شده پیش ببرید، مطمئن باشید که می‌توانید حتی برای چندین سال ترشی خودتان را بدون ذره‌ای کپک نگه‌داری کنید. بیایید با هم در ادامه مراحل تهیه این ترشی خوشمزه را بررسی کنیم. 

 

مرحله اول

در مرحله اولیه تهیه ترشی سیر، شما باید سیرها را پوست بگیرید. این مرحله از روند تهیه‌ ترشی سیر مرحله‌ نسبتاً حساسی است زیرا شما باید بعد از شستن سیرها، اجازه دهید تا آن‌ها خشک شوند و آب آن‌ها گرفته شود. هنگامی ‌که موفق شدید سیر را تا بیشترین حد ممکن خشک کنید، کمی از ریشه‌های ته آن‌ را بگیرید. پوست کندن سیر را تا حدی ادامه دهید تا حبه‌های سیر به ‌صورت جداگانه قابل دیدن باشند اما بهتر است که اجازه ندهید تا حبه‌های سیر، از بوته اصلی جدا شوند. شما می‌توانید از روش‌های گوناگونی برای خشک کردن سیر بهره ببرید. برای مثال آن‌ها را جلوی آفتاب یا هوای آزاد قرار دهید یا از سشوار بهره ببرید. به ‌هر حال، هر چه سیرهای شما خشک‌تر باشند، شانس کپک زدن ترشی تا حد بسیار زیادی پایین‌تر می‌آید. 

 

مرحله دوم 

در مرحله دوم از روند تهیه ترشی سیر، شما باید ظرف مورد نظر خود برای تهیه ترشی را انتخاب کنید. معمولاً بهترین ظرف، ظرف شیشه‌ای می‌باشد که درب آن‌ قابلیت چفت شدن داشته باشد. در این مرحله شما باید سیر‌هایی که آب آن‌ها گرفته شده را به‌ ترتیب درون ظرف بچینید. بهتر است که آن‌ها را طوری قرار دهید که در ادامه برای درآوردن ترشی دچار مشکل نشوید. این سیرها را به‌ صورت کاملاً منسجم و در حالتی که به یکدیگر فشار زیادی وارد نکنند بچینید و اجازه دهید که مقداری فضای باز در اطراف آن‌ها باقی بماند. در ادامه سرکه‌ مدنظر خود را با نمک ترکیب کنید. بهترین سرکه برای ترشی سیر سرکه طبیعی و محلی است.

هنگامی ‌که مطمئن شدید نمک و سرکه شما مخلوط شده‌اند، این ترکیب روی سیر ترشی بریزید و اجازه دهید که به طور کامل روی تمامی سیرها را بپوشاند. با این کار شما جلوی کپک زدن سیرهایی که در سطح رویی ظرف قرار دارند را می‌گیرید و اجازه نمی‌دهید که هیچ‌ گونه اتفاق ناخوشایندی برای ترشی دوست‌داشتنی شما بیفتد. سعی کنید که در زمینه ریختن سرکه دست‌ و دلباز باشید. اگر ظرف شما جا ندارد یا سرکه نمی‌تواند روی تمام سیرها را بپوشاند، کمی از حجم سیر‌ها را کم کنید و از یک ظرف جداگانه برای تهیه ترشی بهره ببرید. این نکات، نکات ساده و جزئی هستند اما می‌توانند تأثیر فوق‌العاده‌ای در کیفیت سیرترشی شما داشته باشند. در ادامه بهتر است که یک کیسه فریزر روی درب ظرف مورد نظر بگذارید و بعد درب آن را به طور کامل ببندید. به‌ هیچ ‌عنوان نباید هیچ‌گونه هوایی به داخل ظرف ترشی شما وارد شود.

بررسی مراحل تهیه ترشی سیر

مرحله سوم

مرحله سوم تهیه ترشی سیر، به ویژگی‌های شخصیتی شما بازمی‌گردد. در این مرحله شما هیچ کاری از دستتان برنمی‌آید و باید صبر کنید تا ترشی شما آماده شود. نکته جالبی که در این زمینه وجود دارد، مدت زمان استراحت سیرترشی است. این ترش مانند سایر ترشی ها نیست و نمی‌تواند در عرض یک الی دو هفته درست شود. شما برای درست شدن این ترشی نیاز دارید که حداقل یک ‌سال صبر کنید. هر چه بیشتر صبر کنید، ترشی شما جا افتاده تر و بهتر خواهد شد؛ اما حداقل مدت زمان لازم برای درست شدن سیر ترشی یک‌ سال می‌باشد.

پس اگر به این ترشی علاقه دارید، سعی کنید که سالانه مقداری از آن‌ را درست کنید تا بتوانید تا چندین سال آینده امکان استفاده از ترشی سیر را داشته باشید. ترشی سیری که شما درست می‌کنید، محصولی خوش‌طعم و عطر است که می‌تواند خواص بی‌نظیری داشته باشد. اما برای رسیدن به آن محصول نهایی، شما باید صبر پیشه کنید‌‌. این ویژگی ترشی سیر، باعث می‌شود تا ما یاد بگیریم آینده‌نگری بیشتری داشته باشیم و اگر علاقه زیادی به این ترشی داریم، از همین حالا برای تهیه آن دست ‌به‌ کار شویم.

ترشی سیر

نکاتی که می‌توانند در روند تهیه‌ ترشی سیر راهنمای شما باشند

بعد از بررسی مراحل تهیه ترشی سیر، حال بیایید با هم نکاتی را بررسی کنیم که می‌توانند هنگام تهیه‌ ترشی سیر کمک شایانی به شما بکنند. 

  • شما می‌توانید از هر نوع سرکه‌ای به جز سرکه‌ بالزامیک و سرکه سفید برای ترشی خودتان بهره ببرید.

  • در صورت علاقه به استفاده از ادویه ترشی، می‌توانید مقداری سبزی‌ خشک معطر از جمله ترخون یا شاخه‌های تازه شوید را به ترشی خود اضافه کنید تا طعم بهتری بگیرد

  • بهترین مکان برای استراحت کردن ترشی سیر دمای محیط و فضایی تاریک می‌باشد.

  • می‌توانید برای درست شدن سریع‌تر، سیر ترشی رو جلوی آفتاب قرار دهید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت