بی بی عطار
طرز تهیه ادویه گرام ماسالا
  • ادویه های ترکیبی
  • آشپزی با ادویه ها

طرز تهیه ادویه گرام ماسالا

ادویه ماسالا (Garam Masala) یکی از ادویه‌های معروف هندی است که به آشپزخانه‌های جهانی از جمله آَشپزخانه ایرانی راه پیدا کرده است. افرادی که به هند سفر می‌کنند، معتقد هستند بازار ادویه آن، یکی از بازارهای دیدنی و خوش عطر در جهان است. دنیای ادویه‌های هندی دنیای متنوع و شگفت انگیزی است و جالب است بدانید هندی‌ها معتقدند ترکیب مناسب ادویه‌جات در رژیم غذایی می‌تواند با ایجاد تعادل بین بدن، ذهن و روح، به سلامت کلی بدن انسان کمک کند.

در آشپزی هندی در اغلب غذاها از گرام ماسالا استفاده می‌شود و هر غذا دارای ماسالای مخصوص به خود است. اصولاً گرام ماسالا در زبان هندی به معنی ادویه مخلوط تند است.

خواص ادویه گرام ماسالا

ادویه ترکیبی گرام ماسالا دارای طبع گرم است. ترکیب شگفت انگیز ادویه‌ها در ادویه گرام ماسالا باعث شده این ادویه خواص بی نظیری داشته باشد. خواص ادویه گرام ماسالا شامل : تنظیم عملکرد دستگاه گوارش، سوخت و ساز بدن، جلوگیری از ابتلا به انواع دیابت، جلوگیری از یبوست، پیشگیری از سرطان و همچنین کمک به درمان آن‌ها بسیار پرکاربرد است.

 

موارد استفاده از ادویه گرام ماسالا

این ادویه خوشمزه که ترکیبی از ادویه‌های مختلف و معطر است را می‌توانید حتی به جای ادویه پلویی ایرانی مصرف کنید. این چاشنی را می‌توانید برای پلو، غذاهای گوشتی، مرغ و جگر استفاده کنید و با توجه به ذائقه تان می‌توانید حتی میزان تندی آن را بیشتر کنید.

ادویه گرام ماسالا را می‌توانید برای غذاهای گوشتی هم به کار ببرید تا علاوه بر از بین بردن بوی گوشت، باعث تعدیل طبع سرد غذا و بخشیدن عطر و طعم خاص و بی نظیری به غذا شوید.

از ادویه ماسالا می‌توانید در تهیه ترشی هم استفاده کنید و ترشی معطر و متفاوتی را تهیه کنید.

 

مواد و ترکیبات لازم برای تهيه ادویه ماسالا

باید بدانید تهیه ادویه ماسالا دارای دستورالعمل واحدی نیست. مواد تشکیل دهنده بر اساس منطقه و ترجیحات فردی هر سرآشپزی متفاوت خواهد بود. به هر حال تصمیم با شماست که این ادویه را می خواهید به صورت شیرین یا تند استفاده کنید. ترکیب ادویه گرام ماسالا بستگی به ذائقه غذایی انتخاب می شود به عنوان مثال اگر از فلفل قرمز و پاپریکا در این ادویه بیشتر استفاده شود رنگ ادویه به قرمزی نزدیک است و اگر از زردچوبه بیشتری استفاده شود، رنگ ادویه به زردی متمایل است.

در ادامه یکی از ترکیبات تشکیل دهنده برای تهیه گرام ماسالا را با شما به اشتراک می گذاریم:

پودر زیره سبز: 3 قاشق غذاخوری

پودر تخم گشنیز: 2 قاشق مرباخوری

پودر میخک: بک قاشق مرباخوری

پودر جوز هندی: یک قاشق مرباخوری

پودر هل سبز: 2 قاشق مرباخوری

پودر فلفل سیاه: 2 قاشق مرباخوری

پودر فلفل قرمز: یک قاشق چایخوری

پودر دارچین: 1/5 قاشق مرباخوری

پودر رازیانه: 1/5 قاشق چایخوری

پودر انیسون ستاره ای: یک قاشق مرباخوری

پودر برگ بو: یک قاشق مرباخوری

در صورتی که ترکیبات ذکر شده به صورت چوب و دانه هستند می‌توانید قبل از پودر کردن آن، تمام مواد را در یک تابه روی حرارت ملایم قرار داده و تا زمانی که بوی عطر آن‌ها خارج شود، آن را تفت دهید و مرتب هم بزنید.

سپس ترکیبات تفت داده شده را داخل یک ظرف ریخته و اجازه دهید کاملاً خنک شود. سپس آن‌ها را درهاون دستی یا آسیاب برقی پودر کنید.

پودر گرام ماسالا آماده شده را در ظرف در بسته ریخته و در جای خشک و خنک و به دور از نور نگهداری کنید.

 

زمان اضافه کردن ادویه گرام ماسالا به غذا کی می باشد؟

زمان اضافه کردن گرام ماسالا بستگی به نوع غذایی است که آماده می کنید. اگر گوشتی را برای کباب آماده می کنید و قصد دارید از این ادویه برای طعم دار کردن آن استفاده کنید، بهتر است همراه با دیگر موادی که به گوشت اضافه می‌کنید  در زمان مرینیت کردن مواد از این ادویه استفاده کرده و بگذارید گوشت مدت زمانی در این ادویه استراحت کند.

در صورتی که غذای خورشتی را آماده می کنید، نیم ساعت پایانی پخت، ادویه ماسالا را به غذا اضافه کنید.

نحوه نگهداری از ادویه ترکیبی گرام ماسالا

گرام ماسالا دارای ترکیباتی شامل ادویه جاتی با طبع گرم مانند زردچوبه، فلفل قرمزو سیاه، زیره سبز، زیره سیاه، تخم‌گشنیز، زنجبیل، دارچین، هل، جوزهندی و غیره است که شما می‌توانید آن را در ظرف دربسته و فضای خشک و خنک و به دور از نور تا 18 ماه نگهداری کنید.

مزه، طبع و مصلحات ادویه ماسالا

گرام ماسالا دارای شیرینی ملایم و در عین حال کمی تندی است و طعم و رنگ متفاوتی نسبت به ادویه کاری دارد.

ادویه ماسالا دارای طبع گرم بوده و اگر حس کردید از این ادویه بیش از حدی که باید استفاده کرده اید و دچار خارش گرمی شدید، بهتر است از کمی سماق به عنوان ادویه با طبع سرد استفاده کنید.

کلام آخر

ترکیبات این ادویه در نقاط مختلف جهان متفاوت است و معمولاً آشپزها، نسبت ترکیبات آن را با توجه به ذائقه غذایی و سلیقه غذایی مردم بومی آن منطقه کم یا زیاد می کنند.

شما هم می توانید با تهیه ادویه گرام ماسالا از فروشگاه بی بی عطار طعم و عطر خوش این ادویه را در آشپزخانه تان تجربه کنید.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت