بی بی عطار
طرز تهیه دلمه برگ مو خوزستانی
  • آشپزخانه ایرانی
  • دلمه برگ مو

طرز تهیه دلمه برگ مو خوزستانی

دلمه برگ مو یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی است که در هر شهر دستور پخت مخصوصی دارد. ما در این محتوا قصد داریم برای شما در رابطه با طرز تهیه دلمه برگ مو خوزستانی صحبت کنیم و به شما بگوییم که روش درست کردن این غذا به سبک خوزستانی چگونه است. همان‌ طور که همه شما می‌دانید، جنوبی ‌های عزیز کشورمان روش خاصی را برای طبخ غذا های خود دارند. همین موضوع باعث شده تا نحوه پختن دلمه برگ مو نیز در این بخش از کشورمان با سایر بخش‌ها متفاوت باشد. اگر به ‌دنبال یک دستور پخت نسبتاً جدید و تازه برای پختن دلمه برگ مو هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم ما را تا انتهای محتوا همراهی کنید. ما در ادامه به ‌صورت کامل برای شما نحوه پخت دلمه برگ مو خوزستانی به سبک بی‌بی عطار را آورده‌ایم. 

طرز تهیه دلمه برگ مو خوزستانی

 

برای تهیه دلمه برگ مو خوزستانی، به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

بعد از صحبت در رابطه با ویژگی‌های کلی دلمه برگ مو خوزستانی، اجازه دهید با یکدیگر مواد اولیه مورد نیاز برای پخت این غذای خوشمزه را بررسی کنیم. منظور از پیمانه، لیوان‌های دسته ‌دار فرانسوی می‌باشند که معمولاً در هر خانه‌ای یافت می‌شوند.

  • گوشت چرخ ‌کرده: یک پیمانه 
  • برنج: نصف پیمانه 
  • لپه: نصف پیمانه 
  • سبزی دلمه: یک پیمانه 
  • پیاز: یک عدد بزرگ
  • برگ مو: حدود 60 عدد 
  • روغن و ادویه ‌ها: به اندازه‌ی کافی 
  • تمر هندی: نصف پیمانه 
  • شیره خرما: نصف پیمانه 
  • آب: یک پیمانه 

 

 دلمه برگ مو خوزستانی

طرز تهیه دلمه برگ مو خوزستانی

همان ‌طور که شما مشاهده کردید، تفاوت اصلی دلمه برگ مو اصفهانی و سایر دلمه‌ها استفاده از مواد اولیه متفاوت برای تهیه چاشنی غذا است. استفاده از شیره‌ی خرما و تمبر هندی باعث شده تا این غذا طعم ملس مخصوص به خودش را داشته باشد. بیایید با هم به ‌طور کامل مراحل تهیه این غذای خوشمزه را بررسی کنیم.

 

مرحله اول

در مرحله اول شما باید برگ موهای خودتان را آماده کنید. برای تهیه دلمه برگ مو خوزستانی، درست مانند هر دستور پخت دیگری، بهتر است که شما برگ مو ها را در آب در حال جوش بریزید و اجازه دهید که برگ‌ها حدود سه دقیقه جوش بخورند. البته شما می‌توانید در تعداد بالا برگ مو های خودتان را آماده کنید و آن‌ها را در فریزر نگهداری کنید. در این شرایط دیگر نیازی نیست برای هر بار پخت دلمه برگ مو خوزستانی یا هر نوع دلمه برگ مو دیگری، برگ موها را دوباره بجوشانید. این کار باعث می‌شود که هم در انرژی و هم زمان شما صرفه‌ جویی شود. 

 

مرحله دوم 

در ادامه شما باید مواد میانی دلمه برگ مو خوزستانی را آماده کنید. پیازها را نگینی خرد کنید و آن‌ها را به‌ همراه کمی روغن در تابه به ‌طور کامل تفت دهید. بعد گوشت چرخ‌کرده را به ترکیب اضافه کنید و بعد از خرید ادویه، ادویه‌‌ها را نیز در تابه بریزید. ادویه ها شامل : زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز و در صورت تمایل کمی پودر سیر است. آن قدر این ترکیب را هم بزنید تا ادویه‌ها به خورد گوشت چرخ‌ کرده بروند و گوشت نیز به‌ طور کامل مغز پخت شود. هر چقدر زمان بیشتری برای پخت گوشت و پیاز قائل شوید، دلمه‌های شما خوش‌طعم‌تر خواهند شد. در ادامه باقی مواد یعنی سبزی، برنج و همچنین لپه را به ترکیب اضافه کنید و اجازه دهید که تمامی مواد با یکدیگر تفت بخورند. توجه داشته باشید که لپه و برنج باید از قبل نیم‌پز شده باشند.

 

مرحله سوم 

در مرحله سوم نوبت پیچیدن برگ مو می‌رسد. برای جلوگیری از سوختن برگ مو ها، بهتر است که شما یک قاشق غذاخوری روغن کف قابلمه مورد نظر بریزید و چند برگ مو را کف قابلمه بیندازید. در ادامه برگ موها را به همان روشی که می‌خواهید بپیچید و آن‌ها را در قابلمه بچینید. به این موضوع توجه داشته باشید که نحوه پیچیدن برگ موها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا اگر شما آن‌ها را شل بپیچید ممکن است که حین پخت وا بروند و به‌ طور کامل غذای شما را خراب کنند. 

مرحله چهارم 

در مرحله چهارم از طرز تهیه دلمه برگ مو خوزستانی شما باید سس این دلمه خوش‌ طعم آماده کنید. پیشتر نیز برای شما گفتیم که تفاوت بارز این دلمه با دلمه‌های دیگر نحوه درست کردن چاشنی و سس آن می‌باشد. مقدار تعیین ‌شده تمر هندی را در یک ظرف بریزید و حدوداً یک لیوان آب ولرم روی آن بریزید. این ترکیب را به‌ طور کامل مخلوط کنید و بعد آن را از صافی رد کنید تا آب تمبر هندی باقی بماند و تفاله‌ های آن گرفته شود. در مرحله بعدی آب تمبر هندی و شیره خرما را با یکدیگر ترکیب کنید و آن را روی حرارت بگذارید و حرارت در کمترین میزان ممکن قرار دهید این ترکیب را آن ‌قدر هم بزنید تا به‌ طور کامل شیره خرما و آب تمبر هندی با یکدیگر ترکیب شوند.

به‌ هیچ‌ عنوان نباید اجازه دهید که این ترکیب به جوش بیاید. در قدم بعد می‌توانید دوباره مقداری آب به این ترکیب اضافه کنید و بعد سس یا چاشنی را در قابلمه دلمه‌ ها بریزید. زیر شعله را زیاد کنید تا چاشنی بجوش بیاید. بعد از به جوش آمدن شعله را در کمترین حالت ممکن تنظیم کنید طوری که غذا از جوش نیفتد. بعد از حدود 45 دقیقه الی یک ساعت غذای شما آماده ‌است. شما می‌توانید این غذای خوشمزه را با تمر هندی و کمی شیره خرما تزیین کنید و آن را میل نمایید.

دلمه برگ مو خوزستانی

 برای تهیه دلمه برگ مو خوزستانی، به چه مواردی توجه داشته باشیم؟

  1. اگر می‌خواهید دلمه برگ مو خوزستانی شما طعمی شیرین داشته باشد، می‌توانید در ترکیب تمرهندی شیره خرما و آب بیشتری بریزید. 
  2. علاوه ‌بر این، موارد، شما می‌توانید مقداری از این ترکیب را داخل مواد میانی دلمه نیز بریزید تا طعم ترکیب تمبر هندی و شیره خرما را به خودشان بگیرند. 
  3. نحوه پیچیدن دلمه‌ ها کاملاً سلیقه‌ای می‌باشد. اگر برگ موهای شما کوچک هستند، می‌توانید از دو یا سه برگ مو برای پیچیدن یک دلمه استفاده کنید.
  4. به این موضوع توجه داشته باشید که به‌ هیچ ‌عنوان نباید دلمه‌های برگ موی شما بیش ‌از اندازه برگ مو داشته باشند. این کار علاوه ‌بر این ‌که می‌تواند این نیاز به برگ موها را بیشتر کند، در طعم غذای شما نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.
  5. می‌توانید برای جلوگیری از وارفتن دلمه‌ ها، یک پیش‌ دستی را روی آن‌ها بر عکس کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت