بی بی عطار
همه چیز در مورد ادویه پاپریکا
  • ادویه ها

همه چیز در مورد ادویه پاپریکا

ادویه‌های موجود در قفسه‌های آشپرخانه به عنوان طعم دهنده‌های اصلی در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در کنار نمک و فلفل قرمز و سیاه، ادویه پاپریکا یکی از ادویه‌های رایج در جهان است که علاوه بر عطر خوبی که به غذا می‌بخشد، رنگ و طعم مطبوعی هم دارد.

در ایران این ادویه محبوب حتی در آشپزی سنتی هم جای خود را پیدا کرده و در انواع و اقسام غذاها از آن استفاده می‌شود. در این مقاله بی بی عطار، فروشگاه آنلاین خرید ادویه سعی داریم درباره ادویه پاپریکا، کاربردها و خواص آن با شما صحبت کنید :

پاپریکا چه مزه ای دارد؟

شاید وقتی اولین بار اسم ادویه پاپریکا را شنیدید از خودتان سوال کنید، ادویه پاپریکا از چه موادی درست می‌شود، پاپریکا ادویه قرمز خوش رنگ، در واقع از نوعی فلفل (معمولاً فلفل دلمه‌ای رنگی) تهیه می‌شود.

اینکه ادویه پاپریکا تند است یا نه با توجه به نوع فلفل مورد استفاده می‌تواند متفاوت باشد . پاپریکا از لحاظ طعم و تندی می‌تواند طیفی از طعم ملایم و شیرین تا تند و دودی داشته باشد. مهمترین عامل برای طعم پاپریکا، به چگونگی تولید آن بستگی دارد. پاپریکای که در ایران به عنوان ادویه پاپریکا به فروش می‌رسد، معمولاً طعم ملایمی دارد. اما پاپریکا دودی هم به عنوان یکی از انواع پاپریکا در فروشگاههای معتبر موجودی می‌باشد.

برای تهیه پاپریکایی که طعمی شیرین و ملایم دارد، از فلفل دلمه‌ای یا فلفل‌های دیگر استفاده می‌شود و قسمت دانه‌ها و غشای درونی فلفل برداشته می‌شود؛ زیرا قسمت دانه‌ها در فلفل حاوی ماده کپسیسین است و کپسیسین همان ماده‌ای است که باعث تندی فلفل قرمز و دیگر انواع می‌شود.

برای تهیه پاپریکاهای تند، برخی از دانه‌ها و غدد کپسیسین (یا رگ‌ها) را حذف نمی‌کنند تا به همراه فلفل خشک شود و بعد از آن پودر پاپریکا تولید می‌شود. برای تهیه پاپریکای دودی نیز، فلفل‌ها را پیش از پودر کردن، دود می‌دهند.

پودر پاپریکا در چه غذاهایی استفاده می‌شود؟

اگر شما هم می‌خواهید بدانید ادویه پاپریکا کجا استفاده می‌شود، با ما در این مقاله همراه باشید :

پودر پاپریکا به دلیل طعم ملایم و رنگ خوبی که به غذا می‌دهد، به عنوان ادویه خوش رنگ و طعم، در بیشتر غذاها مورد استفاده قرار می گیرد، این ادویه خوشرنگ و طعم معمولاً بعد از اضافه شدن به غذا و ترکیب با روغن، رنگ خوب خود را به غذا می‌دهد و در انواع خورش، پلوهای مخلوط، خوراک‌ها، مرینیت جوجه کباب، سوپ و حتی انواع فست فود و ساندویچ‌ها استفاده می‌شود.

اضافه کردن پاپریکا به خورش قیمه، املت یا در موقع گریل کردن مرغ برای انواع ساندویچ هم از پیشنهادهای ویژه برای استفاده از این ادویه خوش رنگ است.

در موقع طبخ انواع کباب ها یا مرینیت جوجه کباب، پاپریکا نقش ویژه ای در عطر و رنگ این غذاها دارد، خصوصاً اگر نوع دودی این ادویه به مخلوط طعم دهنده های کباب گوشت و جوجه کباب اضافه شود، کباب شما علاوه بر برخورداری از یک طعم بهشتی، رنگ زیبایی را نیز به خود خواهد گرفت.

از این ادویه برای تهیه سس پیتزاهای خانگی استفاده کنید تا نان پیتزا علاوه بر برخورداری از یک رنگ قرمز طبیعی، طعمی منحصر به فرد نیز به خود بگیرد.

هم چنین این ادویه در انواع همبرگر، مرغ و ماهی سوخاری و انواع سس‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بسیاری از کارخانه‌های سوسیس و کالباس سازی نیز از این ادویه در فرآورده های خود استفاده می‌کنند، با این حال چنانچه مایل هستید سوسیس و کالباس خانگی تهیه کنید، از این ادویه غافل نشوید. هم چنین در غذاهایی مانند فلافل و سوسیس بندری نیز ادویه پاپریکا می‌تواند طعم و رنگ به یادماندنی به شما بدهد.

خواص ادویه پاپریکا

پاپریکا یا فلفل دلمه‌ای منبع خوبی از ویتامین C و بیوفلاونیدن (یکی از انواع آنتی اکسیدان که از فعالیت رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و از سرطان و بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند) می‌باشد. فلفل دلمه‌ای قرمز (پاپریکا) سه برابر نیاز روزانه بدن حاوی ویتامین C می‌باشند. مصرف مرتب فلفل دلمه‌ای در رژيم غذايی، شدت و طول دوران سرماخوردگی را كاهش می‌دهد.

پودر پاپریکا دارای ویتامین k است که این ویتامین یکی از بهترین داروها برای رفع خونریزی و انعقاد است. پاپریکا تحریک کننده ترشحات معده ای بوده و سوء هاضمه را به خوبی از بین می برد. 

فلفل پاپريكا شامل مقدار فراوانی بتاكاروتين نيز هست (بتاكاروتين می‌تواند در بدن تبديل‌‌های ديابتی تاثيرگذار است. فيبر موجود در فلفل دلمه‌ای می‌تواند كلسترول را كه عامل ديگری برای ابتلا به حمله قلبی و سكته است، كاهش دهد.

پاپریکا خواص ضدعفونی كننده نيز دارد. اين گياه مفيد دارای كلروفيل و ويتامين پی (بيوفلاونوئيدها واقعا در گروه ويتامين ها قرار نمی گيرند اما بعضی مواقع با نام ويتامين P خوانده می‌شوند. بيوفلاونوئيدها برای جذب ويتامين C لازم هستند و اين دو بايد با هم دريافت شوند)

پاپريكا تحريک كننده ترشحات معده ای بوده و سوء هاضمه را به خوبی از بين می‌برد.

اين فلفل خواص ضدعفونی كننده نيز دارد. كپساسين موجود در فلفل، بويژه در فلفل معمولی، تركيب شيميايی دارد كه موجب تحريک سيستم ايمنی شده و به اين سيستم در حمله به عوامل عفونی كمک می‌كند.

پاپریکا منبع خوبی برای ویتامین C است و تقریباً سه برابر نیاز روزانه بدن از این ویتامین را داراست به همین دلیل می‌تواند به خوبی در دوران سرماخوردگی کمک کننده باشد. هم چنین این ادویه سرشار از ویتامین K است و برای جلوگیری از خونریزی مفید است و برای کسانی که مشکل انعقاد خون دارند، می تواند مفید باشد. پاپریکا هم چنین دارای بتاکاروتن است که ماده اصلی برای تولید ویتامین A است.

همان طورکه گفتیم، پاپریکا سرشار از ویتامین C است، بنابراین برای درمان انواع بیماری‌های ویروسی و حتی کرونا می تواند کمک کننده باشد؛ بنابراین از استفاده از آن غفلت نکنید.

خواص درمانی پاپریکا

نحوه استفاده از پاپریکا برای پوست درخشان

با ترکیب یک قاشق غذاخوری پاپریکا با دو قاشق غذاخوری عسل می توانید ماسک صورت تهیه کنید. آن را روی تمام صورت خود به صورت یک لایه بمالید و به مدت 20 دقیقه بگذارید. این حتی باعث می شود تا تا پوست شما تن دیگری پیدا کند و همچنین باعث کاهش خطوط ریز، چین و چروک، لکه‌های سنی، افتادگی پوست شود. همچنین می تواند لکه‌ها و جوش‌های سر سیاه را درمان کرده و پوست شما را نرم و درخشان کند. با این وجود، توصیه می‌شود قبل از استفاده موضعی، آزمایش مچ را انجام دهید تا از عدم ایجاد واکنش های آلرژیک اطمینان حاصل کنید.

درمان مشکلات پوستی

خواص شگفت انگیز ضد باکتریایی پاپریکا، آن را برای درمان مشکلات پوستی ناشی از باکتری‌ها موثر می‌کند. آکنه یکی از این مشکلات است. مصرف پاپریکا در رژیم غذایی شما ممکن است در جلوگیری از بروز آکنه کمک کند.

حفظ رنگ مو

ویتامین ب 6 موجود در پاپریکا در تولید ملانین دخیل است، رنگدانه ای که به موهای شما رنگ می‌بخشد. در حقیقت، پودر پاپریکای شیرین را می‌توان به حنا اضافه کرد تا ضمن رنگ آمیزی، رنگ قرمز مایل به مسی مو را به آن منتقل کند. با این وجود، قبل از استفاده از آن در پوست سر خود، توصیه می‌شود، آزمایش داخلی را در قسمت داخلی مچ خود انجام دهید تا از واکنش آلرژیک جلوگیری کنید.

خواص ضد التهابی

پاپریکا دارای خواص ضد التهابی بسیار خوبی است و به ویژه برای افرادی که از بیماری های خود ایمنی و التهابی رنج می برند مفید است. برای تسکین تورم ناشی از آرتروز و همچنین درد و دردهای دیگر بدن مفید است.

کمک به تقویت خواب

ویتامین ب 6 در پاپریکا اثرات عصبی و روانی قدرتمندی دارد. این ماده به تولید ملاتونین "هورمون خواب" کمک می‌کند و به شما در حفظ چرخه خواب طبیعی کمک می کند. علاوه بر این، سطح سروتونین و نوراپی نفرین بدن شما را افزایش می‌دهد، که هر دو باعث می‌شوند خوشحال و بدون استرس باشید.

نقش پاپریکا در درمان سرماخوردگی

از آن‌جا که پاپریکا منبعی سرشار از ویتامین C است، وجود ویتامین C فراوان در این ادویه موجب کاهش طول سرماخوردگی و تسکین علائم این بیماری می‌شود. کپسایسین موجود در ادویه پاپریکا به دلیل داشتن خاصیت آنتی باکتریال و ضد عفونی کنندگی در تقویت سیستم ایمنی و افزایش قوای دفاعی بدن و حمله به عوامل عفونی و از بین بردن بیماری و علائم آن نقش بسزایی ایفا می‌کند.

نقش پاپریکا در پیشگیری و درمان سرطان

ترکیبات موجود در پاپریکا می‌توانند بدن را در برابر ابتلا به بیماری سرطان محافظت کنند. بتاکاروتن، زاگزانتین، لوتئین، موجود در پاپریکا می‌توانند مانع استرس اکسیداتیو شود. کپسایسین موجود در این ادویه می‌تواند با اثرگذاری بر روی چند ژن، مانع از رشد و بقای سلول‌های سرطانی شود. بر اساس تحقیقات انجام شده وجود ترکیباتی مانند کپایسین در درمان و پیشگیری از انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان دستگاه گوارش نقش به سزایی دارند. کپسایسین با استفاده از یک مکانیسم خاص موجب تغییر مسیر سیگنالینگ سلول‌های سرطانی شده و مانع رشد و تکثیر آن‌ها می‌شود. آنتی اکسیدان‌های موجود در پاپریکا مانع جهش سلولی می‌شوند و از این جهت از ابتلا به انواع سرطان جلوگیری می‌کنند.

طرز تهیه پاپریکا در خانه

برای تهیه پاپریکا در منزل می‌توانید از فلفل‌دلمه‌ای رنگی استفاده کنید و پودر پاپریکا را تهیه کنید:

مرحله اول

برای تهیه پودر پاپریکا خانگی ابتدا فلفل دلمه‌ای‌ها را از وسط برش می‌زنیم و دانه‌ها و قسمت‌های اضافی آن‌ را خارج می‌کنیم و فلفل دلمه‌ای را به صورت خلال‌های نازک خرد کرده و در سینی مناسب می‌چینیم.

مرحله دوم

سینی را در مقابل نور خورشید قرار می‌دهیم که نسبت به قدرت نور خورشید بین ۲ تا ۵ روز زمان برای خشک شدن فلفل دلمه‌ای‌ها زمان لازم است. البته اگر از فر برای خشک کردن استفاده کنیم، خیلی سریع تر آماده می‌شود.

مرحله سوم

فر را با کمترین حرارت روشن می‌کنیم و سینی حاوی فلفل دلمه‌ای را داخل فر قرار می‌دهیم. هر زمان احساس کردیم فر بیش از حد داغ شده است آنرا به مدت ۴۵ دقیقه خاموش می‌کنیم تا حرارتش کم شود و رنگ فلفل دلمه‌ای را قهوه ای نکند.

مرحله چهارم

پس از اینکه فلفل‌دلمه‌ای‌ها خشک شدند بلافاصله آنها را داخل آسیاب می‌ریزیم و پودر می‌کنیم. توجه داشته باشید که اگر فلفل‌دلمه‌ای خشک شده در فضای خانه بماند، رطوبت محیط را جذب می‌کند و دیگر به خوبی آسیاب نمی‌شود.

مرحله پنجم

یکی از نکات مهم دیگر برای تهیه پاپریکا این است که زمانی که فلفل دلمه‌ای‌ها را آسیاب کردیم، کمی روغن مایع به آنها اضافه کنیم. این کار علاوه بر اینکه به خوشرنگ تر شدن پاپریکا کمک می‌کند، باعث می‌شود چسبندگی پاپریکا کمتر شود.

شرایط نگهداری از ادویه پاپریکا

پس از اینکه پاپریکا آماده شد آن را داخل ظرف شیشه‌ای درب دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید. این کار باعث می‌شود که طعم و عطر پاپریکا تا مدت زیادی ثابت باقی بماند. البته برای نگهداری بیشتر از یکسال باید پاپریکا را فریز کنیم.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت