بی بی عطار
ده مورد از سالم ترین گیاهان و ادویه ها
  • ادویه ها

ده مورد از سالم ترین گیاهان و ادویه ها

برخی از ادویه جات و گیاهان دارویی علاوه بر طعم دهی به غذا حاوی خواص درمانی برای بدن هستند؛ برخی از گیاهان دارویی و ادویه جات به واسطه ترکیبات خود دارای خواص ضد التهابی، تقویت کننده شناخت و حتی کمک به مبارزه با سرطان هستند. زردچوبه، نعناع فلفلی و زنجبیل از جمله این گیاهان دارویی و ادویه جات می‌باشند.

در سالیان پیش و قبل از طب مدرن در یونان باستان، از برخی انواع گیاهان دارویی و ادویه جات به دلیل خواص درمانی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

زعفران، دارچین، آویشن، گشنیز و سایر گیاهان دارویی توسط بقراط برای درمان برخی بیماری استفاده می شد. امروزه نیز برخی از این موارد در درمان تب‌ها، دردها و سایر شرایط کاربرد دارند.

شواهد علمی پیرامون اثربخشی و خواص مستقیم این گیاهان دارویی برای بیماری‌های جدی وجود ندارد. اما بر اساس تحقیقات انجام شده بسیاری از گیاهان دارویی و ادویه ها با خواصی مطلوب برای کاهش علائم خاص همراه هستند.

این مقاله 10 مورد گیاهان دارویی و ادویه جات از جمله زردچوبه، نعناع فلفلی، زنجبیل و… و خواص آنها برای سلامتی را مورد بحث قرار می‌دهد:

 

زردچوبه
زردچوبه که گاهی از آن با عنوان کورکومین یاد می‌شود از محبوب‌ترین ادویه‌های مورد استفاده در پخت و پز و دارای خواص درمانی و دارویی است.

بر اساس مطالعات آزمایشگاهی، زردچوبه دارای خواص ضد التهاب، آنتی اکسیدان، ضد باکتری، ضد ویروس و ضد انگلی است.

برخی تحقیقات بیان داشته اند که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی زردچوبه بیش از دیگر خواص آن است.

بنابراین زردچوبه به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی در کاهش استرس اکسیداتیو و افزایش توانایی بدن برای از بین بردن رادیکال‌های آزاد سمی موثر است.

رادیکال‌های آزاد مولکول هایی هستند که به بافت‌ها با تعداد ناموزونی از الکترون‌ها آسیب وارد می‌کنند. سرعت گرفتن بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان از جمله آسیب‌های رادیکال‌های آزاد هستند.

زردچوبه با داشتن محتوای آنتی اکسیدانی بالا به کاهش خطر تشکیل رادیکال های آزاد و کاهش اثرات استرس بر بدن کمک می‌کند.

 

نعناء فلفلی
نعناء فلفلی گیاهی بومی اروپا و آسیا بوده که به عنوان طعم دهنده غذا کاربرد دارد.

پیش از ظهور داروهای مدرن، افراد این نواحی از نعناء فلفلی به دلیل خواص خنک کنندگی، آنتی باکتریالی و بهبود سلامت دستگاه گوارش استفاده می‌کردند.

بر اساس تحقیقات، نعناع فلفلی به دلیل داشتن عملکرد گشاد کننده برونش در بهبود عملکرد قلب و عروق و ریه موثر است.

گشاد کننده های برونش باعث گشاد شدن مجاری هوایی ریه‌ها می‌شوند. با استنشاق نعناع فلفلی حجم هوای وارد شده به بینی افزایش یافته و به این ترتیب هوای بیشتری به ریه‌ها می‌رسد.

به علاوه بر اساس برخی مطالعات، نعناء فلفلی به دلیل داشتن ترکیب منتول دارای خاصیت خنک کنندگی و شل کنندگی عضلات است.

منتول اغلب یکی از ترکیبات مورد استفاده در پمادها و کرم‌های برطرف کننده درد عضلات هستند.

دارچین
از 2800 سال پیش از میلاد مسیح و در تمدن های باستانی دارچین برای مسح (تقدیس کردن)، مومیایی کردن و درمان بیماری‌ها کاربرد داشت.

امروز به اندازه هزاران سال قبل از دارچین به دلیل خواص درمانی و دارویی استفاده نمی‌شوند اما همچنان بعنوان یکی از ادویه جات دارای خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی، ضددیابت و ضدسرطان کاربرد دارد.

بر اساس یک بررسی در سال 2015، دارچین در کاهش قند خون موثر است. نقش دارچین در تنظیم قند خون بدن در بسیاری از آزمایشات کنترل تصادفی محدود انجام شده، بنابراین نتایج آن قطعی نیستند.

همچنین دارچین خواص تقویت شناختی داشته و محققان در حال تلاش برای اثبات اثربخشی آن برای بیماری آلزایمر هستند.

به طور خاص مطالعات دانشمندان روی CEppt (عصاره ای در پوست دارچین) برای بررسی تاثیر آن در جلوگیری از علائم آلزایمر انجام شده است.

بر اساس مطالعات توانایی شناختی موش ها با مصرف این عصاره تا حد زیادی بهبود یافته است.

 

زیره
زیره بسیار معطر بوده و از محبوب ترین ادویه ها برای آشپزی است. بر اساس تحقیقات، زیره در کاهش وزن، کلسترول، مدیریت استرس و سایر موارد موثر بوده و سطح آنتی اکسیدان بالایی دارد.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهند که زیره دارای خواص ضد دیابتی است. یک گروه 80 نفری برای مدت 24 هفته از یک ترکیب آیورودا حاوی زیره استفاده کرده و کاهش قابل توجه قند خون را تجربه کردند.

 

زنجبیل
از هزاران سال قبل زنجبیل به عنوان یک ادویه درمانی برای تهوع و مشکلات دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه نیز ریشه زنجبیل به عنوان ادویه یا مکمل برای درمان مشکلات گوارشی کاربرد دارد.

زنجبیل مانند زردچوبه دارای خواص ضدالتهابی و سطح بالای آنتی اکسیدان است. در واقع فقط انار و انواع خاصی از توت‌ها مقادیر بیشتری آنتی اکسیدان دارند.

بر اساس چندین مطالعه کنترل شده، زنجبیل یک عامل موثر برای تهوع است. این ادویه همچنین برای تهوع دریازدگی، بیماری حرکت و تهوع صبحگاهی خواص دارد.

بر اساس برخی تحقیقات، زنجبیل دارای اثرات ضد سرطانی است. خاصیت ضد سرطانی این ماده بیشتر به دلیل سطح بالای آنتی اکسیدان آن است.

همچنین مصرف زنجبیل در کندتر کردن تکثیر سلول ها و برخی از پروتئین‌های فعال کننده و متوقف کردن مسیرهای سیگنالینگ کمک کننده به سرطان موثر است.

البته بیشتر این مطالعات آزمایشگاهی بوده و به انجام آزمایشات بالینی بیشتری بر روی انسان نیاز است.

 

اکیناسه (سرخارگل)

اکیناسه گیاهی است که به دلیل داشتن خواص برای سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرماخوردگی شناخته شده است.

با اینکه تحقیقات خواص این گیاه دارویی برای مبارزه با ویروس ها را تایید نمی کنند اما اکیناسه برای درمان بیماری های زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

عفونت گوش
التهاب
سرماخوردگی
برونشیت
آنفولانزا
واژینیت
عفونت های مخمری
عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی
البته اثربخشی درمان های مبتنی بر اکیناسه برای بیماری های فوق اثبات نشده است.

همچنین براساس بیشتر مطالعات، خلاف این امر ثابت شده و آنها نشان می دهند که در بهترین حالت، استفاده از این درمان ها نتیجه ای نخواهند داشت.

البته ممکن است بین مصرف اکیناسه و تقویت سیستم ایمنی ارتباط ضعیفی وجود داشته باشد اما بسیاری از شواهد مربوط به این اثربخشی حکایتی هستند.

آویشن

آویشن نیز از جمله مواد رایج در رژیم غذایی مدیترانه ای بوده و این گیاه دارویی نه فقط به دلیل افزودن عطر بلکه به عنوان یک روغن معطر و مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آنتی اکسیدان‌های این گیاه دارویی به طعم و عطر غنی آویشن کمک کرده و با خواص زیر همراه هستند:

تنظیم قند خون
تسکین علائم دستگاه ادراری و گرفتگی‌های ناشی از قاعدگی
تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت‌ها
بهبود مقاومت به انسولین
مبارزه با سرطان
کاهش التهاب
البته آویشن به عنوان یک گیاه دارویی مستقل به تنهایی دارای فواید بالا نیست اما خواص آنتی اکسیدانی آن برای بسیاری از شرایط مفید هستند.

 

جعفری
جعفری، گیاهی مدیترانه ای است که برای سال‌ها به عنوان طعم دهنده غذا و درمانی دارویی برای طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله فشار خون بالا و آلرژی استفاده می‌شده است.

این گیاه غنی از آنتی اکسیدان‌ها، کاروتنوئیدها و سایر ویتامین‌های مفید بوده و در پشتیبانی از سلامت بدن و سیستم ایمنی موثر است.

یکی از ویتامین‌های موجود در جعفری ویتامین K بوده که یک ماده مغذی ضروری برای سلامت استخوان است.

 

هل

هل از جمله ادویه جاتی است که طیف گسترده ای از خواص درمانی و دارویی را برای سلامتی ارائه می دهد.

این دانه‌های گیاهی متعلق به خانواده زنجبیل بوده و اغلب برای استفاده در چای‌ها، قهوه‌ها، دسرها و حتی بعضی از غذاها کاربرد دارد.

بعضی از خواص درمانی ادویه هل، عبارتند از:

سردرد
یبوست
بیماری های قلب و عروق
قولنج
اسهال
استفراغ
صرع
سوء هاضمه
اغلب خواص درمانی و دارویی این ادویه به دلیل وجود روغن های فرار، روغن های پایدار، اسیدهای فنولی و استرول ها هستند.

روغن‌های فرار موجود در هل به طور خاص دارای خواص ضد درد، ضد التهاب، ضد میکروب و ضد اسپاسم هستند.

بر اساس برخی مطالعات حیوانی، هل در کمک به چاقی یا کلسترول بالا موثر است. مصرف مکمل‌های هل در موش‌های چاق با کاهش کلسترول کل و تری گلیسیرید همراه بود.

پودر فلفل قرمز

بر اساس یک مطالعه در سال 2015، کپسایسین ماده شیمیایی گیاهی است که باعث ایجاد مزه تندی در پودر فلفل قرمز می شود. این ماده نقش مهمی در تنظیم سلامت قلب و متابولیسم دارد.

مصرف پودر فلفل قرمز با ایجاد تغییرات مفید در پروتئین بدن باعث کمک به کاهش وزن می شود. البته سازوکار دقیق عملکرد آن مشخص نیست.

در یک مطالعه شرکت کنندگان با مصرف مقادیر متوسط پودر فلفل قرمز طی 12 هفته متوجه کاهش وزن شدند که در نتیجه اثرات این ماده غذایی بر کنترل بهتر انسولین ایجاد شده بود.

مطالعه دیگری نشان داد که با مصرف منظم پودر فلفل قرمز می توان به کاهش قابل توجه سطح بافت چربی شکم و کاهش اشتها و انرژی دریافتی کمک کرد.

بر اساس تحقیقات اخیر توسط انجمن قلب آمریکا، مصرف پودر فلفل قرمز به طور منظم در کاهش 26% مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی موثر بوده است.

به علاوه مصرف مکرر پودر فلفل قرمز با کاهش 25% مرگ و میر ناشی از هر علت و کاهش 23% مرگ و میر به دلیل سرطان ارتباط دارد.

همچنین پودر فلفل قرمز به دلیل خواص ضد التهابی به پشتیبانی از درمان‌های آرتریت و کاهش التهاب عضلانی و مفصلی کمک می کند.

بنابراین فلفل قرمز از جمله ادویه جاتی است که خواص درمانی و دارویی زیادی به همراه دارد.

 

جمع بندی :

گیاهان دارویی و ادویه جات علاوه بر طعم دهی به وعده‌های غذایی با تامین مواد مغذی ضروری برای بدن خواص زیادی فراهم می کنند.

با استفاده از ترکیب گیاهان دارویی و ادویه‌جات در رژیم غذایی می‌توان برخی از خواص درمانی و موارد بهبود دهنده سلامتی را تجربه کرد. البته درمان کامل بیماری‌ها فقط به این موارد وابسته نیستند.

بنابراین درصورتی که دارای بیماری‌های جدی هستید، در مورد بهترین روش درمانی با پزشک صحبت کنید.

 

منبع : اویرو

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت