بی بی عطار
طرز تهیه سس آیولی؛ سس خوشمزه فرانسوی
  • آشپزی با ادویه ها
  • اشپزی بین‌الملل

طرز تهیه سس آیولی؛ سس خوشمزه فرانسوی

سس آیولی نام خود را منطقه‌ای به همین نام واقع در جنوب غربی فرانسه گرفته است. این سس از جمله معروف‌ترین سس‌های فرانسوی است که از آن برای طعم‌دار کردن غذاهای گوشتی و دریایی استفاده می‌کنند. 

آیولی بر پایه مایونز و خردل تهیه شده است و اضافه شدن سیرو سبزیجات تازه به ترکیب این سس، طعم فوق‌العاده‌ای به آن می‌دهد. شما می‌توانید این سس را به همراه سبزیجات، ساندویچ و یا تخم مرغ آبپز و غذاهای دریایی سرو کنید و از طعم آن لذت ببرید. در ادامه، با فروشگاه اینترنتی خرید ادویه بی بی عطار همراه باشید تا با طرز تهیه آیولی آشنا شوید:

مواد لازم برای تهیه سس آیولی

زرده تخم مرغ: یک عدد

سیر (خردشده) : یک حبه

سس خردل : نصف قاشق غذاخوری

نمک دریایی: یک و یک چهارم قاشق غذاخوری

سبزیجات تازه (گشنیز، ریحان، جعفری، پیازچه خرد شده): سه قاشق غذاخوری

آبلیمو : دو قاشق غذاخوری

روغن زیتون: دو قاشق غذاخوری

فلفل سیاه : به میزان لازم

طرز تهیه سس آیولی

طرز تهیه این سس تا حدودی مثل درست کردن مایونز است با این تفاوت که موادی که مخلوط می‌شود شامل ادویه ها و سبزیجاتی است که طعم نهایی متفاوت خواهد بود.

برای تهیه این سس خوشمزه ابتدا زرده تخم مرغ را درون ظرف شیشه‌ای بزرگ بریزید و به آن نمک، سبزیجات خرد شده (گشنیز، ریحان، جعفری، پیازچه خرد شده)، آب لیموترش، سیرتازه خرد شده، سس خردل و فلفل سیاه را اضافه کنید. حالا زمان مخلوط کردن است برای میکس مواد و گرفتن حالت سس شروع به اضافه کردن روغن زیتون به مواد قبلی می‌کنیم. روغن زیتون را به آرامی به سایر مواد سس بیافزایید، درست مثل زمانی که سس مایونز را آماده می‌کنید. قطره قطره اضافه شدن روغن زیتون به مواد باعث ایجاد شکل یکدست و خامه ای به مواد می‌شود. فقط باید توجه داشته باشید، حرکت گوشت‌کوب برق نباید متوقف شود، گوشت‌کوب برقی را در جهت عمودی به بالا و پایین در ظرف حرکت دهید. توجه کنید حین انجام این‌ کار به هیچ‌وجه گوشت‌کوب به طور کامل از ظرف جدا نشود. همزدن سس و اضافه کردم ن روغن را تا زمان یک‌دست شدن سس ادامه می‌دهیم. تا زمانی که به بافت خامه‌ای دلخواه از سس برسیم، این زمان خاموش کردن گوشت‌کوب برقی است.

سس آیولی سس بسیار خوش عطر و طعمی است. می‌توانید آن را درون ظرف شیشه‌ای بریزید و مثل مایونز در یخچال نگهداری کنید.

نکات مهم در تهیه سس آیولی

  • سیر به خاطر عطر خوبی که دارد ، از مهم‌ترین مواد اولیه سس آیولی است. شما می‌توانید با توجه به سلیقه شخصی خود میزان سیر موجود در سس را تغییر دهید. بهترین کار این است که در موقع اضافه کردن سیر به سس آن را به صورت مرحله به مرحله و تدریجی اضافه کنید تا به طعم دلخواه برسید و یا حتی از پودر سیر استفاده کنید.
  • برای یک‌دست شدن سس خود، سیر را به همراه نمک به صورت پوره‌ای له کنید. با این‌کار از تکه‌تکه شدن سیر در سس جلوگیری خواهید کرد.
  • در اضافهه کردن روغن زیتون به سس هم دقت کنید. اضافه کردن یکباره روغن به سس باعث می‌شود سس حالت یک‌نواختی خود را از دست بدهد. برای جلوگیری از این مشکل مواد آیولی را با سرعت به هم زده و سپس مقداری روغن زیتون به آن اضافه کنید.
  • بهترین زمان برای نگهداری از سس آیولی در یخچال، پنج تا هفت روز است. سعی کنید این سس را به صورت فریز شده نگهداری نکنید. یخ‌زدایی آیولی منجر به شکسته‌شدن ترکیبات مواد اولیه و بد طعم شدن سس می‌شود. پس بهترین کار تهیه س به میزان مورد استفاده است که سس تازه را به همراه سبزیجات میل کنید.

کاربرد سس آیولی

  • در کنار سبزیجات خام مانند کاهو، گوجه گیلاسی و نخود فرنگی، کرفس و ...
  • به همراه ترشی‌ یا شورهایی نظیر: شور مخلوط ، خیار شور
  • به همراه خوراکی‌های آب‌پز مثل : تخم مرغ آب‌پز،  لوبیا سبز و بروکلی آب‌پز، قارچ
  • به همراه غذاهای دریایی نظیر: ماهی گریل یا سرخ شده یا میگوی سرخ شده
  • به همراه ساندویچ‌های که در منزل تهیه می‌کنید.

 

منبع : themodernproper

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت