بی بی عطار
فواید پخت غذا با روغن زیتون
  • خانه و آشپزخانه

فواید پخت غذا با روغن زیتون

پخت غذا با روغن زیتون فواید زیادی دارد. روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب مفید و آنتی اکسیدا‌ن‌های قوی است. روغن زیتون یکی از سالمترین روغن‌هایی است که می‌توان از آن استفاده نمود. علیرغم تمام مزایایی که روغن زیتون دارد برخی از مردم معتقد هستند، به دلیل چربی غیر اشباع آن این روغن برای پخت و پز مناسب نیست. در نقطه مقابل نیز عده دیگری از مردم اعتقاد دارند که این روغن یک انتخاب عالی برای پخت و پز است. در مقاله حاضر قصد داریم تا بررسی کنیم که آیا پخت غذا با روغن زیتون کار درستی است یا خیر ؟

چرا برخی از مردم معتقد هستند پخت غذا با روغن زیتون خوب نیست؟

همانطور که گفته شد عده‌ای از مردم معتقد هستند پخت غذا با روغن زیتون کار درستی نیست. دلیل این افراد این است که روغن‌هایی که دارای چربی‌های اشباع چندگانه هستند، هنگامی که در معرض حرارت زیاد قرار می‌گیرند، ممکن است دچار آسیب شوند. در واقع این روغن‌ها هنگامی که به آنها حرارت زیادی وارد شود ممکن است ترکیبات مضری مانند آلدئیدها یا پراکسیدهای لیپیدی را تشکیل دهند.

پخت غذا با روغن زیتون

برای بررسی اینکه آیا این صحبت‌ها در رابطه با روغن زیتون صادق هست یا خیر باید این روغن را از منظر پخت و پز مورد بررسی قرار دهیم. در روغن‌هایی که برای پخت و پز استفاده می‌شوند، دو فاکتور اهمیت زیادی دارند:
1- دمای دود شدن: دمایی است که در آن چربی‌ها شروع به تجزیه شدن و دود شدن می‌کنند. 
2- مقاومت در برابر اکسیداتیو: یعنی اینکه روغن در برابر واکنش با اکسیژن چه قدر مقاوم است.
روغن زیتون در هر دو فاکتور بالا عملکرد بسیار خوبی دارد که در ادامه بیشتر این موضوع را بررسی می‌کنیم.

دمای دود شدن

به صورت کلی چربی‌های موجود در روغن‌ها به سه دسته تقسیم بندی می‌شوند که شامل چربی‌های اشباع، تک غیراشباع و چند غیراشباع می‌شوند. چربی‌های اشباع مانند روغن نارگیل مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارند. روغن‌های گیاهی نیز که حاوی چربی های چند اشباع هستند نیز مقاومت پایینی در برابر گرما دارند. از سوی دیگر روغن زیتون، عمدتاً از چربی‌های تک غیر اشباع تشکیل شده است که در برابر گرما مقاومت خوبی دارد. توجه داشته باشید که روغن زیتون نیز انواع مختلفی دارد و برای پخت و پز باید از نوع مخصوص این کار استفاده کنید.

مزایای روغن زیتون

مقاومت در برابر اکسید شدن

یکی از فواید پخت غذا با روغن زیتون این است که این روغن سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین E است. از آنجایی که روغن زیتون سرشار از این مواد است در نتیجه در برابر آسیب‌هایی که در اثر اکسید شدن رخ می‌دهد، بسیار مقاوم است. در یک مطالعه که چندین نوع روغن زیتون برای سرخ کردن مورد بررسی قرار گرفته شده بود، نتیجه حاصله نشان می‌داد که روغن زیتون در برابر اکسید شدن مقاومت بالایی دارد. به صورت کلی روغن زیتون بسیار پایدار است و در شرایط شدید دمایی نیز می‌تواند مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

فواید پخت غذا با روغن زیتون

در بخش قبل این موضوع را بررسی کردیم که آیا اساساً پخت غذا با روغن زیتون کار درستی است یا خیر. همان طور که اشاره شد، روغن زیتون می‌تواند یک روغن مناسب برای پخت و پز باشد. توجه داشته باشید روغن زیتون نیز انواع مختلفی دارد که برخی از آنها مناسب پخت و پز نیستند و باید این نکته را همواره مدنظر داشته باشید. در ادامه مقاله می‌خواهیم این موضوع را بررسی کنیم که استفاده از روغن زیتون به عنوان روغن پخت و پز چه فایده ای دارد.

مزایای پخت غذا با روغن زیتون

1- روغن زیتون سرشار از چربی‌های مفید است.
روغن زیتون دارای چربی تک غیر اشباع به نام اسید اولئیک است. این چربی 73 درصد روغن زیتون را تشکیل می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که این چربی می‌تواند اثرات مفیدی بر روی ژن‌های مرتبط با سرطان داشته باشد. علاوه بر این موضوع، این چربی‌ها در برابر حرارت کاملاً مقاوم هستند و در نتیجه روغن زیتون فرابکر یک گزینه مناسب برای پخت و پز است.

2- روغن زیتون دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است
روغن زیتون فوق بکر یک روغن به نسبت مغذی است. این روغن جدا از چربی‌های مفیدی که دارد، حاوی مقادیر کمی ویتامین E و K نیز است. علاوه بر این موارد، روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی است. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند خطر بیماری‌های مزمن را کاهش دهند. محافظت از کلسترول خون و کاهش خطر بیماری‌های قلبی از سایر مزایای این آنتی اکسیدان‌هاست.


3- روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی قوی است
یکی دیگر از مزایای پخت غذا با روغن زیتون بحث خواص ضد التهاب این روغن است. مطابق بررسی‌های انجام شده التهاب مزمن عامل اصلی بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت، آلزایمر و حتی چاقی است. روغن زیتون فرابکر می‌تواند باعث کاهش التهاب شود و سلامت شما را بهبود بخشد. در روغن زیتون ماده‌ای به نام اولئوکانتال وجود دارد که مانند ایبوپروفن می‌تواند خاصیت ضد التهابی داشته باشد. مطابق بررسی‌هایی که توسط دانشمندان انجام شده است مصرف 50 میلی لیتر روغن زیتون اثری مشابه با 10 درصد دوز مصرفی ایبوپروفن را برای بزرگسالان دارد.

آشپزی با روغن زیتون

4- کاهش خطر سکته مغزی با پخت غذا با روغن زیتون
یکی از فواید جالب پخت غذا با روغن زیتون کمک به جلوگیری از سکته مغزی است. در کشورهای توسعه یافته سکته مغزی بعد از بیماری قلبی دومین علت شایع مرگ و میر است. در یک بررسی بزرگ که بین بیش از 841 هزار نفر انجام شد، نشان داده شد که کسانی که روغن زیتون مصرف می‌کردند در مقایسه با سایر افراد در معرض خطر بسیار کمتری برای سکته مغزی قرار داشتند.

5- حفاظت از قلب با پخت غذا با روغن زیتون
پخت غذا با روغن زیتون باعث کاهش خطرات بیماری قلبی می‌شود. مطالعاتی در چند دهه گذشته انجام شده بود که نتایج نشان می‌داد، در کشورهای مدیترانه‌ای میزان سکته قلبی نسبت به سایر نقاط دنیا پایینتر است. این موضوع منجر شد تا دانشمندان تحقیقات گسترده ای را انجام دهند تا متوجه شوند که دلیل این موضوع چیست. نتایج نشان می‌داد که استفاده از روغن زیتون فرابکر یکی از مهمترین دلایل این موضوع است. روغن زیتون می‌تواند التهاب را کاهش دهد، از کلسترول بد LDL در برابر اکسیداسیون محافظت کند و از لخته شدن خون نیز جلوگیری کند.
نکته جالب توجه این بود که پخت غذا با روغن زیتون باعث کاهش فشار خون نیز می‌شد. همان طور که می‌دانید فشار خون یکی از مهمترین دلایل بیماری‌های قلبی است. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از روغن زیتون باعث می‌شود تا نیاز به داروهای فشار خون تا 48 درصد کمتر شود. این موضوع می‌تواند باعث بهبود سلامت قلب شود.

6- کاهش خطر دیابت
پخت غذا با روغن زیتون می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو شود. چندین مطالعه روی اثر روغن زیتون بر قند خون انجام شده است که همگی نشان از اثر مثبت استفاده از این روغن بر درمان قند خون و حساسیت به انسولین دارند.

7- کاهش خطر آلزایمر
پخت غذا با روغن زیتون می‌تواند در کمک با بیماری آلزایمر نیز موثر باشد. بیماری آلزایمر شایعترین بیماری مخرب عصبی در جهان است. یکی از ویژگی‌های اصلی این بیماری تجمع پلاک‌هایی به نام بتا آمیلوئید در داخل سلول‌های مغز است. یک مطالعه روی موش‌ها نشان داد که مواد موجود در روغن زیتون می‌تواند باعث از بین بردن این پلاک‌ها شوند. البته در مورد این موضوع همچنان تحقیقات زیادی در جریان است. در واقع در رابطه با این موضوع نیاز به اطلاعات بیشتری وجود دارد.


سایر مزایای پخت غذا با روغن زیتون

پخت غذا با روغن زیتون و به صورت کلی استفاده از روغن زیتون مزایای بسیاری برای سلامتی دارد. کمک به کاهش وزن، خواص ضدسرطانی، خواص آنتی باکتریال و غیره از جمله مزایای روغن زیتون است. توجه داشته باشید که خرید نوع مناسب روغن زیتون بسیار مهم است. روغن زیتون فوق بکر سالمترین نوع روغن زیتون است. علاوه بر نوع روغن زیتون، فروشنده نیز بسیار مهم است. متاسفانه روغن‌های زیتون تقلبی در بازار بسیار زیاد است. به همین دلیل باید همواره به دنبال پیدا کردن فروشگاهی معتبر برای خرید روغن زیتون اصل باشید.

سخن پایانی
بحث در رابطه با اینکه پخت غذا با روغن زیتون کار درستی است یا خیر همچنان ادامه دارد. با این وجود، قالب مطالعات انجام شده حاکی از این موضوع است که پخت غذا با روغن زیتون مزایای زیادی برای سلامتی انسان دارد. این روغن به دلیل ویژگی‌هایی که دارد می‌تواند در بهبود وضعیت سلامتی شما بسیار موثر واقع شود. با این وجود باز تاکید می‌شود که خواص گفته شده مربوط به روغن زیتون اصل و با کیفیت است. روغن زیتون تقلبی علاوه بر اینکه ممکن است مزایای گفته شده را نداشته باشد بلکه برای سلامتی نیز مضر باشد. امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت