بی بی عطار
معجزه ای به نام مرینیت
  • آشپزی با ادویه ها

معجزه ای به نام مرینیت

برای پخت یه غذای خوب نیاز به مواد اولیه تازه، سالم و ادویه‌ و چاشنی‌های خوب و مناسب است. هربار که طعم تازه ای را می چشید، وارد دنیای جدیدی از مزه‌ها می‌شوید. اگر شما هم به آشپزی و دنیای ساخت طعم‌ها علاقمندید در این مقاله با من همراه باشید تا درباره معجزه مرنیت مواد غذایی بیشتر بدانید:

ابتدا بیایید بفهمیم مرینیت چیست؟

مواد اولیه یک مرینیت خوب را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد، بیایید سه جزء تشکیل دهنده یک مرینیت فوق العاده را بیشتر درک کنیم.

1. مواد اسیدی: اجزای اسیدی مانند آب مرکبات، سرکه، ماست، شیر و عسل وقتی با روغن یا چربی و نوع مناسب چاشنی ترکیب شوند، به طرز شگفت انگیزی عمل می‌کنند. قدرت مرینیت سه جزئی به محض اینکه ترکیب را درست انجام دهید واقعاً بی نظیر است. در حالی که اکثر مرینیت‌ها از نمک و روغن به عنوان مواد اصلی تشکیل شده‌اند، طیف طعم‌ها وقتی به خلاقیت آشپزی محض مربوط می‌شود، نامحدود است.

2. اسید یا آنزیم‌ها : این دسته مواد به ایجاد پایه ای برای طعم‌های عالی و همچنین لطیف کردن گوشت کمک می‌کنند.


3. چربی‌ها: چربی و روغن طعم‌ها را تشدید می‌کند و از پختن بیش از حد آن جلوگیری می‌کند و تضمین می‌کند که گوشت به کف تابه یا گریل نچسبد. چاشنی (با نمک، سبزی خشک و ادویه‌جات، ترشی‌جات) طعم بیشتری به غذای شما می‌بخشد.

چگونه انواع گوشت و غذاهای دریایی را مرینیت کنیم؟

یک راه آسان برای ارزیابی زمان مورد نیاز برای ترشی کردن هر نوع گوشت، درک چگالی آن است. گوشت بدون چربی به راحتی مرینیت را جذب می‌کند و در نتیجه زمان کمتری برای آماده شدن برای پخت و پز نیاز دارد. به همین ترتیب، هر چه گوشت شما غنی‌تر باشد، زمان بیشتری برای مرینیت شدن طول می‌کشد.

غذاهای دریایی تقریباً 15 تا 30 دقیقه طول می‌کشند، در حالی که مرغ، بره یا بز باید حدود 6 تا 12 ساعت در مرینیت بمانند. با این حال، در صورت کمبود زمان، نگران نباشید، زیرا این مرینیت مواد غذایی صرفاً فرآیندی برای افزایش طعم و لطیف کردن آن است. بنابراین، گوشت را تا زمانی که می توانید مرینیت کنید، فقط این مرحله را به کلی نادیده نگیرید.

استفاده از مرینیت به عنوان سس

مرینیت مواد غذایی فقط یک مرحله قبل از طبخ نیست، بلکه برخی از مرینیت‌های خوشمزه می‌توانند به عنوان سس یا دیپ هم استفاده شوند. اما بخش مهم ماجرا اینجاست که هرگز از مرینیت باقیمانده به عنوان سس استفاده نکنید، زیرا گوشت خام یا غذاهای دریایی باکتری‌های مضری را به جا می‌گذارند که نباید به صورت سس و پخته نشده ، از آن استفاده شود.

اگر قصد دارید مقداری مرینیت را به عنوان سس یا دیپ سرو کنید، قبل از اینکه گوشت را به آن اضافه کنید، مقداری از آن را کنار بگذارید. از طرف دیگر، می‌توانید ادامه دهید و مرینیت باقی مانده را حدود 2 تا 3 دقیقه قبل از سرو بپزید.

نکات مهم برای مرینیت

نکته اول : هنگام استفاده از گوشت غنی، گوشت را قبل از مرینیت کردن سوراخ‌ یا برش‌هایی در آن ایجاد کنید تا گوشت تا حتی الامکان طعم بیشتری را جذب کند.

نکته دوم : آن را در یک کیسه پلاستیکی یا یک ظرف غیر واکنشی مثل چینی یا  فولاد ضد زنگ بریزید، از آلومینیوم و روحی دوری کنید زیرا با اسید واکنش می‌دهد و طعم و رنگ غذا را تغییر می‌دهد.

نکته سوم : در آخر، فراموش نکنید، ظرف محتوی مواد را در در ظرف دربسته و در یخچال قرار دهید تا همه طعم‌ها به خوبی با هم ترکیب شوند و در حین مرینیت تازه بمانند.

نکته چهارم: به خاطر داشته باشید که مرینیت کردن، زمان پخت را نیز کاهش می‌دهد، بنابراین وقتی با گوشت‌های مرینیت‌شده و یا غذاهای دریایی کار می‌کنید، همیشه به تابه یا گریل توجه داشته باشید تا مطمئن شوید که بیش از حد پخته نمی‌شود.

منبع : www.licious.in

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت