بی بی عطار
طرز تهیه کوکی کریسمس زنجبیلی (شیرینی آدمکی) نرم و خوشمزه
  • آشپزخانه ایرانی

طرز تهیه کوکی کریسمس زنجبیلی (شیرینی آدمکی) نرم و خوشمزه

درست کردن بیسکویت آدمک زنجبیلی کریسمس یا کوکی زنجبیلی کریسمس، یکی از آداب و رسوم کریسمس است. در این مقاله مجله بی بی عطار می‌توانید با دستور پخت شیرینی زنجبیلی آدمکی آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طریقه درست کردن کوکی زنجبیلی به شکل آدمک پاسخ خواهیم داد.

مواد لازم برای طرز تهیه کوکی کریسمس
 

آرد: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نمک: نصف قاشق چای‌خوری
کره: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
شهد شکر: یک سوم لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر زنجبیل: یک و نیم قاشق چای‌خوری
بیکینگ پودر: یک قاشق چای‌خوری
تخم مرغ: یک عدد
وانیل: یک قاشق چای‌خوری
پوست پرتقال رنده شده: یک قاشق چای‌خوری (اختیاری)

مواد لازم برای تزئین کوکی زنجبیلی کریسمس
 

آب لیمو ترش تازه: یک قاشق چای‌خوری
پودر قند: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رنگ خوراکی: به میزان لازم
تخم مرغ: ۲ عدد در دمای اتاق

 

مراحل تهیه طرز کوکی زنجبیلی آدمک کریسمس
 

از مهم‌ترین آداب و رسوم جشن روز کریسمس علاوه بر خوردن غذاهای شب کریسمس و تزیین درخت کریسمس می‌توان به تهیه کیک و کوکی‌ کریسمس اشاره کرد. برای درست کردن این کوکی خوشمزه، به مواد اولیه ساده‌ای نیاز دارید. اما خلاقیت در اجرای دستور تهیه کوکی آدمک زنجبیلی کریسمس مساوی با خوشمزه‌تر شدن آن خواهد بود. در ادامه مراحل طرز تهیه شیرینی آدمک زنجبیلی مخصوص کریسمس را بخوانید.

 

مرحله اول؛ روشن کردن فر و آماده کردن قالب
برای درست کردن شیرینی آدمکی مخصوص کریسمس ابتدا فر را روی دما ۱۸۰ درجه روشن کنید تا گرم شود. سینی‌های فر را با استفاده از کره یا روغن جامد، چرب کنید و کاغذ روغنی را روی سینی‌ها قرار دهید.

سپس آرد و بیکینگ پودر را ۲ بار الک کنید. سپس خمیر بیسکویت را آماده کنید. ابتدا در ظرفی مناسب، آرد، نمک، پودر زنجبیل، بیکینگ پودر و پوست پرتقال رنده شده را به خوبی با هم مخلوط کنید.

مرحله دوم؛ آماده کردن خمیر بیسکویت زنجبیلی
در مرحله دوم از طرز تهیه بیسکویت کوکی آدمک زنجبیلی یا بیسکویت جینجر باید کره (خرید پودر کره) یا از یخچال خارج کنید و به تکه‌های مربعی کوچک خرد نمایید. سپس در ظرفی دیگر، کره و شکر را با کمک همزن برقی، تا زمانی که خوب پف کند، هم بزنید. تخم‌مرغ، شهد شکر قوام آمده و وانیل را به همراه آرد، به آرامی اضافه کرده و دوباره ترکیب را به خوبی هم بزنید.

ممکن است در ابتدا خمیر شیرینی جینجر برد کمی سفت به نظر برسد، اما زمانی که مواد خوب با هم ترکیب شوند، خمیر نرم شده و شکل می گیرد. بعد از آماده شدن خمیر بیسکویت کریسمس، دستان خود را به آرد آغشته کنید و خمیر را به مدت یک دقیقه خوب ورز دهید.

 

مرحله سوم؛ استراحت دادن به خمیر بیسکویت
بعد از آماده شدن خمیر، در این مرحله از طرز تهیه شیرینی زنجبیلی کریسمس باید خمیر به دست آمده را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. هر قسمت از خمیر را در کیسه فریزری جدا و یا کاغذ روغنی قرار دهید و به مدت یک ساعت در یخچال بگذارید تا خوب استراحت کند.

 

مرحله چهارم؛ قالب زدن شیرینی آدمکی زنجبیلی

در این مرحله از کوکی زنجبیلی مخصوص کریسمس به شکل آدمک باید خمیرها را از یخچال خارج کنید. آن‌ها را روی سطح صافی که قبلاً آرد پاشی کردید، پهن کنید و شروع به ورز دادن خمیر کنید. ورز دادن خمیر را تا زمانی که به قطر ۲/۱ سانتی‌متر برسد، ادامه دهید. حالا خمیر آماده است تا آن را قالب گیری کنید.

با استفاده از قالب‌های مورد علاقه‌تان، کوکی‌های زنجبیلی را جدا کرده و در سینی فر با فاصله از یکدیگر قرار دهید. معمولاً برای قالب شیرینی زنجبیلی از قالب‌هایی به شکل آدمک استفاده می‌شود. اما شما می‌توانید این شیرینی‌ها را به هر شکلی که دوست دارید نیز تهیه کنید.

مرحله پنجم؛ قرار دادن شیرینی زنجبیلی در فر
در این مرحله از دستور پخت کوکی زنجبیلی (خرید پودر زنجبیل) به شکل آدمک باید کوکی‌های قالب‌گیری شده را به مدت ۱۰ دقیقه در فر با حرارت ذکر شده، قرار دهید تا طلایی شوند. پس از طلایی شدن کوکی‌ها، آن‌ها را از فر خارج کنید. بهتر است نیم ساعت صبر کنید تا کاملاً خنک شوند و بعد کار تزیین کوکی زنجبیلی را انجام دهید.

 

مراحل تهیه لایه تزئینی کوکی کریسمس


مرحله اول؛ آماده کردن مواد آیسینگ برای تزیین کوکی زنجبیلی
بعد از آماده کردن شیرینی آدمک زنجبیلی نوبت به تزیین کوکی کریسمس با رویال آیسینگ می‌رسد. برای این کار باید سفیده تخم مرغ را با آبلیمو ترکیب کنید. به آرامی پودر قند را به این ترکیب اضافه کنید و تا زمانی که یک ترکیب صاف و یکدست داشته باشید، هم زدن را ادامه دهید.

 

مرحله دوم؛ اضافه کردن رنگ به آیسینگ
بعد از درست کردن مواد آیسینگ برای تزیین آدمک زنجبیلی کریسمس باید کاسه‌های مورد نیاز را با توجه به رنگ‌های تزئینی که انتخاب کردید، کنار بگذارید و ترکیب سفیده تخم مرغ و آبلیمو را به نسبت مساوی با رنگ‌ها مخلوط کنید.

مرحله سوم؛ آموزش تزیین کردن کوکی زنجبیلی کریسمس
برای تزیین کوکی زنجبیلی آدمکی برای کریسمس باید از قیف‌های مخصوص شیرینی‌پزی استفاده کنید. با استفاده از قیف‌های مناسب (برای هر رنگ یک قیف جداگانه انتخاب کنید) این ترکیب را برای تزئین کوکی‌ها روی بیسکویت به شکل دلخواه قرار دهید.

سپس کوکی‌ها را برای چند دقیقه تا چند ساعت به حال خود بگذارید تا لایه آیسینگ شیرینی‌ها به خوبی خشک شود. برای آماده کردن کوکی‌های خوشمزه، می‌توانید از پودر قند و ترافل هم استفاده کنید.

 

نکات و فوت و فن‌های پخت بیسکویت کریسمس؛ کوکی آدمک زنجبیلی

  • برای رنگ گرفتن ترکیب تزیینی بیسکویت کوکی کریسمس، ابتدا چاقو را در رنگ خوراکی فرو کنید و بعد مواد را هم بزنید.
    در طرز تهیه بیسکویت جینجر، ترکیبات شهد شامل شکر، آب و آبلیمو هستند.
  • برای تزیین کوکی کریسمس از اسمارتیزهای خوشمزه هم استفاده کنید!
    می‌توانید بیسکویت‌های زنجبیلی کریسمس را در یک ظرف درب بسته قرار دهید و برای مدت یک هفته در یخچال نگهداری کنید.
  • بعد از تهیه شیرینی آدمکی کریسمس برای درست کردن آیسینگ نیاز به آب نیست. اما اگر آیسینگ شما غلیظ شد و برای تزیین بیسکویت‌های کریسمسی با مشکل مواجه شدید، می‌توانید چند قطره آب به آیسینگ اضافه کنید و سپس از آن استفاده نمایید.
    برای تزیین بیسکویت‌های زنجبیلی کریسمس می‌توانید از شیرینی مارشمالو، شکلات آب شده و ترافل‌های رنگی نیز استفاده کنید.
  • خمیر کوکی زنجبیلی نباید به مدت زیاد در بیرون از یخچال بماند. اگر آماده کردن و قالب زدن کوکی‌ها طول کشید، بهتر است که کوکی‌های قالب زده را برای ۱۵ دقیقه در یخچال قرار دهید و سپس فوراً روی سینی فر بچینید و برای پخت آماده کنید.

 

  • در دستور پخت شیرینی زنجبیلی به شکل آدمک توجه داشته باشید که هر چقدر اندازه قالب شیرینی زنجبیلی شما کوچک‌تر باشد، شیرینی زودتر پخته می‌شود. به همین دلیل هر زمان که متوجه شدید اطراف شیرینی در حال طلایی شدن است، باید آن‌ها را از فر خارج کنید.
  • در طرز تهیه بیسکویت زنجبیلی ساده و خوشمزه می‌توانید از هر نوع قالبی که دوست دارید استفاده کنید و کوکی زنجبیلی خود را به شکل‌ها مختلفی آماده کنید.
    در دستور پخت شیرینی زنجبیلی به شکل آدمک می‌توانید به جای شکر سفید از شکر قهوه‌ای و یا ترکیب شکر سفید و قهوه‌ای استفاده کنید.
  • برای درست کردن جینجر برد کوکی رژیمی می‌توانید شیرینی را با شکر بسیار کمتر آماده کنید و تنها آیسینگ روی شیرینی را شیرین کنید و یا به جای آیسینگ از شکلات تلخ استفاده کنید.
  • در طرز تهیه شیرینی کریسمس هیچگاه از دست برای ورز دادن و حالت دادن خمیر استفاده نکنید. زیرا گرمای دست موجب سفت شدن بیسکویت آدمکی می‌شود.
  • در طرز تهیه کوکی برای کریسمس اگر از قالب استفاده می‌کنید، حتماً قالب را ابتدا در آرد فرو کنید و بعد روی خمیر بزنید تا خمیر بیسکویت به قالب نچسبد.
  • کوکی زنجبیلی به شکل خانه هم مرسوم است. برای تهیه کوکی زنجبیلی کریسمسی نرم به شکل خانه نیز از همین دستور پخت کوکی کریسمس آدمکی استفاده می‌شود. تنها باید بیسکویت‌های زنجبیلی را به شکل خانه قالب بزنید.
  • در طرز تهیه کوکی کریسمس می‌توانید برای عطر و طعم بیشتر بیسکویت‌ها از مقداری جوز هندی و میخک پودر شده استفاده کنید.
  • برای تزیین بیسکویت کریسمس باید اجازه دهید شیرینی کاملاً خنک شود و بعد مراحل تزئین را شروع کنید.
  • برای پخت بیسکویت کوکی زنجبیلی می‌توانید به جای شکر از شیره خرما یا شیره انگور نیز استفاده کنید.
  • به عنوان آموزش کوکی کریسمس باید بدانید که قرار دادن این شیرینی‌ها به مدت زیاد در معرض هوا موجب خشک شدن شیرینی می‌شود. از طرفی اگر شیرینی را به صورت داغ در ظرف در بسته قرار دهید، کیفیت کوکی تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. بعد از طرز تهیه جینجر برد اجازه دهید شیرینی‌ها خنک شوند و بعد آن‌ها را داخل ظرف دربسته در یخچال قرار دهید.
  • در طرز تهیه بیسکوییت جینجر به شکل آدمکی یا خانه توجه داشته باشید که پخت بیش از اندازه کوکی موجب ترک خوردن آن می‌شود.
  • در دستور پخت کوکی کریسمس بهتر است به جای پودر زنجبیل از زنجبیل تازه رنده شده استفاده کنید. این کار موجب می‌شود تا بیسکویت آدمکی شما خوش عطر و طعم‌تر شود.
  • توجه داشته باشید در طرز تهیه کوکی برای کریسمس حتماً از کره سرد استفاده کنید.
  • اگر در طرز تهیه شیرینی کریسمس آدمکی به جای شکر از پودر قند استفاده کنید، بافت خمیر شما نرم‌تر و یکدست‌تر خواهد شد.
  • در صورتی که مایه کوکی کریسمس از پوست پرتقال رنده شده استفاده می‌کنید، به هیچ عنوان قسمت سفید پوست را رنده نکنید. این کار موجب می‌شود تا بیسکویت کوکی کریسمسی شما تلخ شود.
  • در صورتی که دستور پخت کوکی کریسمس آدمکی متوجه شدید خمیر شما چسبنده شده، ممکن است که خمیر گرم شده باشد. در این شرایط خمیر را برای چند ساعت در یخچال قرار دهید و بعد دوباره برای قالب زدن اقدام کنید. در صورتی که خمیر سرد است و هنوز می‌چسبد، می‌توانید مقداری آرد روی خمیر بریزید و سپس قالب بیسکویت آدمکی زنجبیلی را نیز اول داخل آرد بزنید و بعد روی خمیر قرار دهید.
  • بعد از طرز تهیه بیسکویت جینجر برد کوکی نرم و خوشمزه می‌توانید تا ۶ ماه آن‌ها را در یک ظرف در بسته در فریزر قرار دهید. در صورتی که قصد دارید شیرینی‌های آدمکی زنجبیلی را در فریزر قرار دهید، بهتر است که آن‌ها را به صورت تزیین نشده آماده کنید. در صورتی که شیرینی کریسمس زنجبیلی شما تزیین شده است، باید آن را زودتر مصرف کنید.

 

فوت و فن‌های کوکی آدمک زنجبیلی

  • برای تزیین بیسکویت آدمکی زنجبیلی می‌توانید ابتدا آن را داخل شکلات سفید فرو ببرید و سپس با استفاده از آیسینگ رنگی طرح مورد نظرتان را روی جینجر برد کوکی پیاده کنید.
     
  • در صورت تمایل می‌توانید برای تزیین کوکی آدمی زنجبیلی و بیسکویت خانه زنجبیلی نرم از انواع خلال پسته، بادام و مغزهای مختلف استفاده کنید.
     
  • در طرز تهیه بیسکویت زنجبیلی اگر دوست دارید آبنبات یا مغزها را روی شیرینی بچسبانید، بهتر است روی بدنه شیرینی مقداری آیسینگ یا شکلات آب شده بریزید و بعد مغزها یا آبنبات‌های رنگی را روی بیسکویت کریسمسی قرار دهید.
     
  • در طرز تهیه بیسکویت جینجر اگر شیرینی شما به اندازه کافی پف نکرد، معمولاً ماندن خمیر در بیرون از یخچال و یا گرم شدن خمیر می‌تواند علت این موضوع باشد. از همین رو بعد از آماده شدن خمیر کوکی همانطور که در آموزش کوکی کریسمس نیز عنوان شد، بلافاصله خمیر را داخل فر قرار دهید یا اگر خمیر گرم شده، اجازه دهید در یخچال سرد شود و بعد در فر بگذارید.
     
  • در طرز تهیه کوکی زنجبیلی ساده، دیگر نیازی به استفاده از قالب آدمکی نیست و می‌توانید‌ کوکی‌ها را به شکل دلخواه فرم دهید و بپزید.
     
  • برای طرز تهیه جینجر برد کوکی رژیمی می‌توانید شیرینی را با شکر بسیار کمتر آماده کرده و تنها آیسینگ روی شیرینی را شیرین کنید، یا به جای آیسینگ از شکلات تلخ استفاده کنید.
     
  • در طرز تهیه شیرینی یا بیسکوییت رنجبیلی بدون شیره، از عسل به عنوان جایگزین شیره استفاده می‌شود. از آن جایی که عسل شیرینی کمتری نسبت به شیره دارد، اگر شیرینی زنجبیلی بدون شیره درست کنید، در صورت تمایل می‌توانید میزان شکر داخل شیرینی را بیشتر در نظر بگیرید یا به عنوان تزیین، از شکر دانه درشت روی شیرینی استفاده کنید. برای تزیین، دانه‌های شکر را بعد از بیرون آوردن جینجربرد از فر، و زمانی که هنوز داغ هستند، اضافه کنید.
     
  • یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در مورد شیرینی‌ها یا بیسکویت‌های زنجبیلی، روش صحیح نگهداری آنها است. چون این بیسکویت‌ها خیلی سریع خشک و سفت می‌شوند، در حالی که باید در هنگام استفاده، نرم باشند. برای نگهداری از بیسکویت زنجبیلی، بهتر است سطح داخلی یک ظرف را فویل قرار دهید و بیسکویت‌ها را داخل فویل بگذارید. فویل را روی بیسکویت‌ها بپیچید و درب ظرف را ببندید. می‌توانید از بطری‌های شیشه‌ای تمیز در بسته نیز برای نگه داشتن بیسکویت‌ها کمک بگیرید. ظرف دربسته را در یخچال قرار دهید. برای ماندگاری بیشتر، بیسکویت‌ها را در فریزر بگذارید.


سوالات متداول طرز تهیه کوکی زنجبیلی

برای تزیینات رنگی روی شیرینی زنجبیلی از چه چیزی استفاده می‌شود؟
برای تزیین کردن کوکی زنجبیلی کریسمس به صورت رنگی باید از آیسینگ‌های رنگی استفاده کنید. همچنین برای تزئین بیسکویت‌ زنجبیلی کریسمس می‌توانید از شیرینی مارشمالو، شکلات آب شده و ترافل‌های رنگی نیز استفاده کنید.

 

اگر آیسینگ شیرینی زنجبیلی سفت بود چکار کنیم؟
سفت بودن آیسینگ موجب می‌شود تا نتوانید به راحتی شیرینی را تزیین کنید. برای رفع این مشکل می‌توانید مقداری آب به آیسینگ اضافه کنید.

 

چطور بفهمیم که شیرینی زنجبیلی پخته است؟
زمانی که شیرینی زنجبیلی پخته شود، رنگ آن کمی متمایل به طلایی می‌شود.

 

سایز بیسکویت زنجبیلی باید چقدر باشد؟
برای تهیه این بیسکویت مخصوص کریسمس، می‌توانید از قالب‌های مختلف با سایز‌های متفاوت استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که هر چه سایز آدمک‌ها کوچک‌تر باشد، زمان پخت کمتری خواهند داشت. شکل و اندازه این بیسکوییت در هر کشور متفاوت است و آن را به شکل‌های مختلف که سمبل کریسمس هستند مثل کاج، دانه‌های ستاره‌ی شکل برف، گوزن، برگ و … تهیه می‌کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت