بی بی عطار
طرز تهیه سس سیراچا خانگی
  • آشپزی با ادویه ها
  • اشپزی بین‌الملل

طرز تهیه سس سیراچا خانگی

سس سیراچا نوعی سس چیلی است که می‌توانید با مواد در دسترس و در خانه تهیه کنید و به عنوان یک سس خوش عطر و طعم برای مزه دار کردن غذاهای گوشتی یا جوجه کباب استفاده کنید. سس سیراچا در واقع یک سس تند تایلندی است که برای طبخ انواع غذاها به خصوص گوشت و مرغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد اولیه این سس شامل سرکه، شکر، رب گوجه، سیر و چند نوع چاشنی است که اولین بار توسط یک زن تایلندی به نام تانوم چاکاکاپاک در شهر سیراچا درست شد و کم کم به عنوان یک برند تجاری با همین نام در جهان شناخته شد. این سس به عنوان سس گوشتی شناخته شده است، اما با غذاهای دریایی، املت، سیب زمینی سرخ کرده قابل استفاده است و طعم بی نظیر و متفاوتی دارد. امروز در مجله آشپزی بی بی عطار طرز تهیه این سس خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید:

مواد لازم برای تهیه سس سیراچای خانگی

فلفل هالوپینو قرمز : 300 گرمه

سیر تازه : 7 حبه

فلفل دلمه‌ای قرمز :300 گرمی

پوره گوجه فرنگی : 3 قاشق غذاخوری

سرکه سیب : 1/3 پیمانه

سس ورشستر یا سویا سس : 2 قاشق غذاخوری

عسل : 4 قاشق غذاخوری

روغن زیتون فوق بکر: 2 قاشق غذاخوری

پودر پیاز : یک و نیم قاشق چایخوری

 

طرز تهیه سس سیراچای خانگی 

فلفل هالوپینو یکی از فلفل‌هایی است که علاوه بر طعم تند، عطر و مزه خوبی دارد. جزء اصلی این سس فلفل هالوپینو است. برای تهیه این سس ابتدا سر فلفل‌های هالوپینو و فلفل دلمه‌ای را جدا کرده، دانه‌های آنها را خارج کنید و به چند قطعه درشت تقسیم کنید. لازم نیست فلفل‌ها را خیلی ریز خورد کنید، سیر را پوست کنده و تقریباً خرد کنید. فلفل دلمه‌ای، فلفل دلمه‌ای، سیر، پودر پیاز و نمک را در غذاساز اضافه کنید و هم بزنید تا پوره شود. قوام باید شبیه به اسموتی باشد.

 پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید و سپس تمام مواد ذکر شده را اضافه کنید و برای چند دقیقه و تا زمان میکس شدن کامل مواد به میکس کردن ادامه دهید.

سس را در یک ظرف شیشه ای یک لیتری استریل شده بریزید. روی آن را با یک پارچه تمیز نخی بپوشانید و با یک نخ آشپزخانه یا یک کش محکم کنید. به مدت 4-7 روز در جای خنک و تاریک مانند کابینت آشپزخانه قرار دهید. بعد از چند روی روی سس حباب دار می‌شود. این بدان معنی است که فرآیند تخمیر آغاز شده است. می‌توانید از الان شروع به پوره کردن آن کنید، یا می‌توانید اجازه دهید واقعاً حباب‌دار شود و اجازه دهید پنج روز بماند. هر چه زمان بیشتری بماند، سس شما خوشمزه تر و تندتر می‌شود. می‌توانید 4 الی 7 روز برای تخمیر کامل سس صبر کنید.

بعد از گذشت این زمان، سس تخمیر شده را در غذاساز بریزید، روغن زیتون، سس ورشستر، سرکه سیب، روغن زیتون را به همراه عسل اضافه کنید، فقط چند ثانیه هم بزنید تا ترکیب شوند. از یک توری ریز عبور دهید و سس به دست آمده را در یک شیشه در بسته، در یخچال به مدت حداکثر 4 ماه نگهداری کنید. میزان باقی مانده از باقی مانده آب فلفل قرمز را می‌توانید در شیشه های کوچک بریزید و در یخچال بگذارید و مانند سس تاباسکو استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت