بی بی عطار
طرز تهیه آش رشته تهرانی به همراه نکاتی برای بهتر شدن طعم و کیفیت آن!
  • آشپزخانه ایرانی
  • آشپزی با ادویه ها

طرز تهیه آش رشته تهرانی به همراه نکاتی برای بهتر شدن طعم و کیفیت آن!

اگر بوی نعناء داغ و کشک و پیاز داغ به وجدتان می‌آورد، شما از عاشقان آش هستید. حتماً آش رشته را امتحان کردید، در قسمت‌های مختلف کشور، آش‌های مختلفی طبخ می‌شود که پیشنهاد می‌کنم طعم‌های دیگری را هم امتحان کنید. در ادامه طرز تهیه آش رشته تهرانی را با هم می‌خوانیم.

آش رشته یکی از انواع آش‌های خوشمزه و مجلسی ایرانی است که به عنوان محبوب ترین آش ایرانی محسوب می‌شود. این آش خوشمزه در میان ایرانیان به اندازه‌ای محبوب است، تقریباً کمتر کسی را می‌توان پیدا کنید که آش رشته دوست نداشته باشد. آش رشته در همه فصل‌ها بین ایرانی‌ها محبوب است به خصوص فصل سرما و در زمستان و منبع خوبی از انواع ویتامین می‌باشد، زیرا حبوبات استفاده شده در آش رشته دارای منابع خوبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن می‌باشد. با مقدار موادی که در این طرز تهیه آش رشته نوشته‌ایم، می‌توانید برای ۴ نفر آش بپزید. در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری آش رشته تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

در ادامه این مقاله از بی بی عطار قصد داریم طرز تهیه آش رشته را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم در طرز تهیه آش رشته

نخود : یک پیمانه
لوبیا چیتی  : یک پیمانه
عدس : یک پیمانه
سبزی آشی  :۵۰۰  گرم
پیاز بزرگ : ۲ عدد
سیر : ۶ حبه
نعنا خشک : ۲ قاشق غذاخوری
کشک  : به اندازه کافی
رشته آش : به اندازه کافی
روغن مایع : به اندازه کافی
نمک ، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه : به اندازه کافی

طرز تهیه آش رشته مرحله به مرحله

برای تهیه آش رشته ابتدا از شب قبل حبوبات را با آب ولرم خیس کنید تا علاوه بر اینکه نفخ شان رفع شود راحت تر پخته شوند حتماً در حین خیس خوردن چندین بار آبش را تعویض کنید. برای شروع آشپزی ابتدا نخود، لوبیا چیتی را به همراه چند لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به طور کامل بپزند.

در حین پختن حبوبات یکی از پیازها را خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا پیاز نرم و شفاف شود.

پس از اینکه پیاز نرم شد مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کنید. تفت دادن پیاز را ادامه دهید تا با ادویه‌ ها یکدست شود. پس از اینکه حبوبات به طور کامل پختند آنها را به قابلمه حاوی پیاز اضافه کنید و با پیاز کمی تفت دهید.

در مرحله بعدی از طرز تهیه آش رشته چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید. در ادامه عدس را به قابلمه اضافه کنید و حدود یک ساعت صبر کنید تا عدس هم به طور کامل پخته شود. پس از اینکه عدس به طور کامل پخت سبزی آشی را پاک کنید و بشویید.

در ادامه سبزی آشی را خرد کنید ( توجه داشته باشید که سبزی آش را نباید خیلی ریز خرد کنید ) و به قابلمه اضافه کنید. در این مرحله نباید دیگر درب قابلمه را به طور کامل ببندید زیرا بستن درب قابلمه باعث می شود که سبزی آش بد رنگ شود. پس از اینکه سبزی آش به طور کامل پخت رشته آشی را اضافه کنید تا رشته هم پخته شود و جا بیفتد.

در این مرحله می‌توانید کشک را هم به آش اضافه کنید و به خوبی با دیگر مواد مخلوط کنید. بعد از اضافه کردن رشته نمک آش را اندازه کنید. در حین جا افتادن آش سیر، نعناء داغ و پیاز باقیمانده را به صورت جداگانه با مقداری روغن تفت دهید. در صورت تمایل می‌توانید نیمی از سیر داغ و نعناء داغ را به آش اضافه کنید. در پایان پس از آماده شدن آش آن را با نعناء داغ، سیر داغ و پیاز داغ تزیین کرده و سرو کنید.

فوت و فن پخت آش رشته خوشمزه

  • آش رشته نباید خیلی بجوشد و سفت شود زیرا بعد از خنک شدن قدری سفت می شود.

  • می توانید برای لعاب بیشتر از یک قاشق غذا خوری آرد در طرز تهیه آش رشته استفاده کنید، به این صورت که آرد را داخل آب حل کنید و به آش اضافه کنید.

  • برای اینکه رشته های آش بهم نچسبد بهتر است قابلمه با حجم مناسب انتخاب کنید.

  • حبوبات را بهتر است با آب ولرم خیس کنید و اگر برای پخت آش رشته عجله دارید از زودپز برای پخت حبوبات استفاده کنید.

  • عدس نیازی به خیساندن زیاد ندارد یک ساعت کافی می باشد.

  • در بعضی از رسپی از لوبیا قرمز یا سفید نیز استفاده می شود.

  • اگر دوست دارید آش مقوی داشته باشید می‌توانید در طرز تهیه آش رشته از آب قلم یا عصاره گوشت استفاده کنید.

  • نکته مهم در تهیه آش رشته مجلسی درشت خرد کردن سبزی نسبت به درشتی می باشد.

  • اگر دوست دارید آش رشته لعاب دار داشته باشید کمی بلغور گندم یا ماش استفاده کنید.

  • در ریختن نمک دقت کنید چون رشته ها شور می باشد و بهتر است در انتها نمک را اندازه کنید.

  • بیش از حد نعنا داغ اضافه نکنید زیرا طعم تلخی به آش رشته می دهد.

  • اگر احساس کردید آش رشته سفت شده کمی آب جوش اضافه کنید.

  • میزان حبوبات برای ۴ نفر یک لیوان است.

  • در ریختن پیاز داغ در طرز تهیه آش رشته دست و دلباز باشید، پیاز داغ طعم بسیار خوبی به آش رشته می‌دهد.

نحوه سرو در طرز تهیه آش رشته

برای سرو آش رشته یک ظرف زیبا انتخاب کنید. آش را داخل کاسه بریزید و روی آن را با کشک یا ماست چکیده، کمی زعفران آب شده، نعنا داغ، سیر داغ و کمی پیاز سرخ شده تزئین کنید. اگر بخواهید آش را در ظرف‌های تک نفره سرو کنید، می‌توانید تزیینات آن را هم برای هر ظرف به شکل جداگانه در نظر بگیرید.

 

منبع : https://digifood.ir

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت