بی بی عطار
طرز تهیه دال تادکا ؛ دال عدس هندی
  • آشپزی با ادویه ها
  • اشپزی بین‌الملل

طرز تهیه دال تادکا ؛ دال عدس هندی

دال تادکای یک غذای خوشمزه هندی است که برای رژیم وگان و افرادی که رژیم غذایی بدون گلوتن را دنبال می‌کنند، مناسب است.  تادکا دال زرد یکی از محبوب‌ترین دال‌عدس‌هایی است که در رستوران‌های شمال هند و ایالت پنجاب هند سرو می‌شود، زمان تهیه آن بسیار کوتاه است و ظرف مدت 30 دقیقه با مواد اولیه ساده می‌توانید در خانه آن را تهیه کنید. در ادامه با مجله آشپزی بی بی عطار همراه باشید تا طرز تهیه دال تادکا را به شما آموزش دهیم :

مواد لازم برای تهیه تادکا دال

لپـــــه : ½ فنجان
عدس قرمز: ¼ فنجان
روغن نباتی: 2 قاشق غذاخوری
پیاز خرد شده:  ½ فنجان
زنجبیل ریز خرد شده: یک قاشق چایخوری
سیر ریز خرد شده: یک قاشق چایخوری
فلفل سبز خرد شده: یک قاشق چایخوری
گوجه فرنگی خرد شده:  ½ فنجان
گشنیز خشک : یک قاشق چایخوری
زردچوبه: ½ قاشق چایخوری
فلفل قرمز : یک قاشق چایخوری
نمک : به میزان لازم
آبلیمو: یک قاشق غذاخوری


 

مواد لازم برای تهیه تمپر روی تادکا

روغن زیتون:  2 قاشق غذاخوری
دانه زیره: یک قاشق چایخوری
فلفل قرمز  :3-2 عدد
سیر خرد شده: 2 قاشق غذاخوری
پودر فلفل قرمز: یک قاشق چایخوری
گشنیز خرد شده: 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه دال تادکـا 

برای شروع لپه و عدس را ۲ تا ۳ بار با آب بشویید تا آب شفاف شود. سپس آن را را داخل قابلمه بریزید، بعد از اینکه داغ شد به قابلمه روغن اضافه کنید. سپس پیازهای خرد شده  را اضافه کنید و تفت دهید تا به رنگ طلایی در بیایند. سپس زنجبیل و سیر را اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید.
حالا زمان اضافه کردن فلفل سبزخورد شده و گوجه فرنگی است. مواد را خوب مخلوط کنید و باز کمی تفت دهید. حالا گشنیز خشک، زردچوبه و فلفل قرمز را اضافه کنید و چند دقیقه دیگر تفت دهید.
لپه وعدس قرمز را به همراه دو لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و نمک را اضافه کنید و درب قابلمه یا زودپز را ببندید.
نیم ساعت یا تا زمان پخته شدن عدس قرمز و لپه صبر کنید و بعد از آن حرارت را خاموش کنید و آب لیموترش را اضافه کنید. می‌توانید همه مواد را با گوشکوب برقی کمی بزنید تا صاف و یکدست شود. اگر غلظت دال به دلخواه شما نیست می‌توانید مقداری آب اضافه کنید.

طرز تهیه تمپـــر دال 

روغن را در یک تابه کوچک روی حرارت متوسط ​​رو به بالا گرم کنید. پس از داغ شدن، دانه‌های زیره را اضافه کنید و 4 تا 5 ثانیه تا عطر دانه ها خارج شود،حرارت دهید سپس فلفل قرمز خشک و سیر را اضافه کنید و تفت دهید تا قهوه ای طلایی شود. مدام به هم زدن ادامه دهید. حرارت را خاموش کنید و پودر فلفل قرمز را به تابه اضافه کنید. مایه را بلافاصله روی دال بریزید و خوب مخلوط کنید. در آخر دال را با گشنیز تزیین کنید و داغ سرو کنید.

 

منبع : www.whiskaffair.com

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت